Transport

Transportatorii protestează, iar călătorii vor să li se asigure mobilitatea

Impactul protestului operatorilor de transport îl vor simți  și locuitorii s. Holercani, r. Dubăsari. Unul dintre prestatori anunță pe o rețea de socializare că ”mâine data de 27,28-02-2024 rutierele de 6:30 și 7:30 nu vor circula în semn de protest. Mulțumim pentru înțelegere!”

Nu va fi nici cursa de la ora 13 și sătenii sunt alertați, mai ales cei care trebuie să ajungă la serviciu la Criuleni, Chișinău.

Solicitat de ”E.C” primarul localității, dl Tudor Tanasiev a spus, că ”o scrisoare despre sistarea acestor curse, operatorul nu a prezentat la primărie. Deplasarea holercănenilor o asigură doi transportatori la orele 6.30, 7.00 și 7.30. Microbuzul de la ora 7 probabil va ieși pe rută”.

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) încă din noiembrie 2023 contestă modificările la Codul Transportatorilor și acum  reconfirmă revendicarea înaintată guvernării de a adopta în domeniul transporturilor rutiere de pasageri norme conforme celor din Uniunea Europeană. Printre altele APOTA cere să fie  excluse din legislația națională normele, care ar, în viziunea lor, ar fi în contradicție cu legislația și bunele practici europene:

  1. Formarea programelor de transport național regulat raionale și interraionale în conformitate cu principiile:
  2. Fiecare localitate cu statut de primărie să dispună de cel puțin o rută regulată funcțională în trafic național (cel puțin o cursă tur și una retur)

Notă: pentru asigurarea funcționalității rutelor necesare din punct de vedere social, dar neatractive din punct de vedere economic se vor aplica două instrumente de bază:

–  La expunerea la concurs vor fi formate grupe de rute care le conțin și pe cele nerentabile împreună cu cele rentabile. Comiterea încălcărilor care atrage după sine sancțiunea de retragere a dreptului de deservire a unei rute din grupul de rute, va avea ca efect retragerea întregului grup de rute și expunerea lor la concurs.

–  În cazul în care regula precedentă nu asigură funcționalitatea rutelor nerentabile, Consiliile raionale (în cazul rutelor raionale) sau ANTA/alt organ central ( în cazul rutelor interraionale) trebuie înzestrate cu instrumente de adoptare a deciziilor de acordare a compensațiilor financiare,

  1.  Intervalele dintre cursele interraionale se păstrează de 30 min., iar între cursele raionale de 15 min. ca instrument de menținere a nivelului siguranței rutiere și de descurajare a depășirii vitezei de circulație,
  2. Localitățile de tranzit incluse în autorizațiile curselor regulate vor fi doar localitățile raionului punctului-capăt de rută (altul decât mun. Chișinău și Bălți)  și centrele raionale de pe traseu,
  3. În localitățile unde cursele existente formate în baza principiilor  descrise la p. a), b) și c) nu sunt suficiente pentru a satisface nevoile de deplasare a populației, la inițiativa primarului localității grupul de lucru format de Consiliul raional/Președintele de raion ( în cazul rutelor raionale) sau de către ANTA (în cazul rutelor interraionale) va constata deficitul serviciilor de transport într-un interval de timp, iar în baza actului întocmit de grupul de lucru, organul competent va putea deschide numărul necesar de curse fără a ține cont de intervalul stabilit la principiul b).

Au revendicări transportatorii protestatari și pentru modalitatea de funcționare a transportului internațional.

În acest context ANTA le reamintește operatorilor de transport rutier autorizați în transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local, raional, interraional și internațional despre angajamentele asumate odată cu solicitarea și obținerea actelor permisive pentru această activitate și anume asigurarea plecării în cursă la timp a vehiculelor rutiere.

,,Nerespectarea prevederilor Codului transporturilor rutiere al R. Moldova atrage după sine sancționarea cu amendă în mărime de la 240 (12 000 MDL) la 270 (13 500 MDL) de unități convenționale aplicată persoanei cu funcție de răspundere și amendă de la 400 (20 000 MDL) la 450 (22 500 MDL) unități convenționale aplicată persoanei juridice, conform art. 197 alin. (29) Cod contravențional.

În cazul în care operatorul de transport rutier nu va efectua lunar cel puțin 10% din totalul curselor prevăzute în graficul de circulație în decurs de 3 luni consecutive sau nu va efectua mai mult de 30% din totalul curselor prevăzute în graficul de circulație în decursul unei luni calendaristice, cu excepția curselor suspendate din cauza stării drumului sau a condițiilor climaterice nesatisfăcătoare, constatate de către organul responsabil de sectorul de drum respective, precum și săvârșirea în decurs de 12 luni consecutive, la aceeași cursă, 5 încălcări ce țin de nerespectarea itinerarului și graficului de circulație, autorizația de transport rutier de persoane prin servicii regulate în trafic local, municipal, raional și interraional se retrage de către Agenție”, precizează ANTA.

Aceste precizări sunt taxate de APOTA drept presiuni asupra protestatarilor.

Preluarea textelor de pe pagina www.estcurier.md pentru formatul online se face în limita a 500 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat. Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Est-Curier" și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

Articole asemănătoare

Back to top button