EducaţieEst-Curier

Copiii de la Ohrincea circulă la școală cu un transport care nu figurează în lista unităților de transport școlar al Direcției Educație

„Deplasarea spre școală a devenit o problemă vitală pentru copiii din Ohrincea” – așa și-a început scrisoarea o elevă din satul Ohrincea, care a descris naveta elevilor de la Ohrincea spre Cruglic ca fiind anevoioasă, din cauza transportului ce le-a fost pus la dispoziție, după ce școala lor a fost absorbită de către Liceul Teoretic Cruglic.

„Deși școala e mai mare și condiții sunt mai bune, deplasarea spre ea îi face pe copii s-o disprețuiască, pentru că fiecare vrea condiții umane și siguranță. Transportul pus la dispoziție s-a dovedit a fi un microbuz vechi care s-a defectat din prima zi. Microbuzul face patru curse, iar pe timp nefavorabil elevii care se adună în centrul satului sunt nevoiți să-l aștepte înghesuiți sub acoperișul unei fântâni, cei din deal – nici asta nu au. Iar copii care ies la stația din vale, au acoperiș, dar traficul e intens și există pericolul accidentării. De ninge, toți elevii sunt nevoiți să coboare la traseu pentru a pleca la școală, că transportul școlar nu poate urca la deal și ajung la lecții uzi și înghețați. Autoritățile au promis că închiderea gimnaziului nu-i va afecta: se va acorda un autobuz și se va construi o stație de așteptare. Dupa patru luni de studii, promisiunea încă nu a fost onorată” – a mai adăugat autoarea scrisorii.

Microbuzul pus la dispoziția elevilor din Ohrincea, care fac naveta la Cruglic este în gestiunea Direcției Educație Criuleni.

Redacția a solicitat Direcției Educație Criuleni informații cu privire la transportul școlar pus la dispoziția elevilor de la Ohrincea, inclusiv despre capacitatea și starea tehnică a acestuia, orarul pe care îl are pentru elevii din Ohrincea, numărul elevilor pe care îi transportă, acțiunile autorităților pentru a dota LT Cruglic cu un transport nou și mai sigur. Din răspunsul șefei Direcției Educație Criuleni, dna Ala Ungurean, aflăm următoarele:

„Din satul Ohrincea, către LT Cruglic, se transportă 65 de elevi, inclusiv: 26 din clasele primare, 37 din clasele gimnaziale și 2 din clasele liceale, cu autobusul Mercedes-Sprinter 208, cu o capacitate de 16 locuri, în câte 4 curse spre școală și 4 curse de la școală, conform unui orar stabilit de administrația instituției pentru fiecare zi de studii. Dimineața, cursele spre școală durează de la ora 7.40 până la 8.20. La amiază, orarul curselor este diferențiat pentru fiecare zi, în dependență de orarul lecțiilor pentru clasele în care-și fac studiile elevii de la Ohrincea în ziua respectivă – plecarea de la școală cuprinde intervalul de timp de la 12.30 până la 14.30.
Transportarea elevilor e organizată, temporar, cu autobusul Direcției Educație Mercedes-Sprinter 208, luat la evidență de Direcția Educație la 12.06.2007, prin transmitere în gestiune de la Consiliul raional Criuleni. Autobusul respectiv a deservit și deservește până în prezent Direcția Educație, regulat beneficiind de deservire tehnică, fiind supus anual reviziei tehnice regulamentare și supervizat, de rând cu celelalte autobuse școlare.
Către începutul anului de studii 2023/24 (august) a fost reparată capital caroseria autobusului. După capacitate, pentru distanța de 5 km, considerăm că este suficientă o unitate de transport cu 16 locuri (analog autobuselor cu același număr de locuri: Renault și Opel-Movana, repartizate anterior de către Ministerul Educației pentru transportarea elevilor). Întru asigurarea/modernizarea condițiilor de transportare a elevilor din satul Ohrincea către LT Cruglic, precum și din satul Coșernița către LT Boșcana, Direcția Educație a solicitat susținere atât din partea Consiliului Raional, precum și din partea Ministerului Educației și Cercetării, inclusiv prin adresare directă dlui Dan Perciun, Ministru al Educației, prezent la Forumul cadrelor didactice din raionul Criuleni la 28 august 2023 (informația se anexează). Astfel, Direcția Educație Criuleni a întreprins și continuă, împreună cu conducerea Consiliului raional, să soluționeze problema transportului școlar din satul Ohrincea, prin procurarea unui transport nou.”

I-am solicitat și președintelui raionului Criuleni, Alexandru Carțîn, opinia despre problema discutată.

„Planificăm să procurăm chiar și din componentă (n.r. – componenta raională a învățământului) o unitate de transport, dar mai așteptăm, pentru că ni s-a spus că vine o partidă de la minister. Dacă nu va fi posibil să luăm de la minister, cred că vom procura o unitate de transport. Prioritar este pentru elevii din Ohrincea” – ne-a asigurat Carțîn.

Redacția a discutat cu un șofer care a avut ocazia să conducă asemenea unitate de transport și cunoaște inclusiv microbuzul cu numărul CRAK 164 din dotarea Direcției Educație, despre care a spus că asemenea modele au fost fabricate până în 1995, respectiv, ceea ce, în opinia sa, ar fi o problemă când vine vorba de piesele de schimb, în caz de defecțiuni, pentru că sunt aproape 30 de ani de când nu se mai fabrică acest model. 

Direcția Educație ne-a mai pus la dispoziție solicitarea pe care a făcut-o făcut către Ministerul Educației și Cercetării, în vara anului 2023, prin care sesizează ministerul despre necesitatea unităților pentru transportarea a 60 de elevi din satul Ohrincea la IP Liceul Teoretic Cruglic, satul Cruglic, și 56 de elevi din satul Coșernița la Instituția Publică Liceul Teoretic ,,Mihai Stratulat”, satul Boșcana. La finele anului 2023, direcția a expediat ministerului informația despre toate unitățile de transport școlar din dotare, însoțite de nota precum că în r. Criuleni ar fi necesitate de 3 unități noi de transport. În lista aceasta figurează 6 unități de transport, dar nu și cea care transportă elevii de la Ohrincea. 

Imaginea a fost expediată la solicitarea redacției de către șefa Direcției Educație Criuleni, ca dovadă că Ministerul Educației a fost sesizat despre necesitatea suplinirii parcului de autobuze școlare a raionului.

Inspectoratul de Poliție Criuleni informează periodic (postări pe pagina sa de Facebook, datate cu anul 2022 și 2023, aici și aici), că verificării sunt supuse 6 autobuze școlare, din rândul cărora lipsește unitatea de transport care circulă Ohrincea-Cruglic și transportă elevi. Nu avem îndoială că autobuzul dat ar circula fără o revizie tehnică regulamentară, așa cum afirmă și șefa Direcției Educație, dar am fost curioși să aflăm dacă și inspectorii de la IP Criuleni au inspectat respectivul transport școlar. 

Veaceslav Grițac, comisar principal, ofiţer superior auto de stat al Serviciului supraveghere tehnică şi accidente rutiere al Secţiei securitate publică a Inspectoratului de poliţie Criuleni, contactat telefonic, a negat faptul verificării de către subdiviziunea în care activează a acestui microbuz. 

„Noi am verificat 6 autobuze școlare, care transportă elevi la Mașcăuți, Criuleni, Bălăbănești, Bălțata, Măgdăcești, anii de producere a cărora este 2011-2015. Cel cu nr. 164 n-a fost niciodată la inspectare. Înainte de a face inspectarea autobuzelor școlare, eu, conform fișei postului meu, preîntâmpin directorul Direcției de Învățământ. Eu spun că trebuie să verificăm autobuzele, asta se face la fiecare trimestru, se întocmește proces-verbal în care scrie dacă corespunde sau nu normativelor. Le verificăm pe cele 6, iar cel cu nr. 164 n-a participat niciodată la mine la inspectare” – ne-a informat Veaceslav Grițac, care a spus că se află în concediu, dar când revine la muncă ne poate pune la dispoziție acte confirmative. 

Verificarea stării tehnice a transportului școlar înainte de sesiunea de bacalaureat 2022.
Decembrie 2022, verificarea transportului școlar de către angajații IP Criuleni. În imagine sunt unitățile de transport incluse și în lista celor expediate la finele anului 2023 către Ministerul Educației. 

Problema transportului școlar a apărut în r. Criuleni în urma reorganizării prin absorbție a trei instituții de învățământ cu număr mic de elevi, discipolii cărora, de la 1 septembrie 2023, au fost înmatriculați la școli din satele vecine.

S. Cernov

Preluarea textelor de pe pagina www.estcurier.md pentru formatul online se face în limita a 500 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat. Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Est-Curier" și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

Articole asemănătoare

Back to top button