“…Nu de beton, un pod de argint putea fi construit”

P e data de 5 martie, aproximativ la ora 16.45, Postul de Salvatori şi Pompieri din Molovata, r. Dubăsari, a fost alertat în legătură cu faptul prăbuşirii sub gheaţa râului Nistru a unei unităţi de transport, şi anume a unui microbuz marfar. După cum ne-a relatat Oleg Gavrilaş, şeful postului de salvatori şi pompieri Molovata, operaţiunea de tractare a unităţii de transport a fost foarte dificilă şi a durat mai mult de trei ore, la ea fiind antrenaţi echipa de salvatori, poliţia şi oameni din localitate. Potrivit lui Gavrilaş, maşina s-a prăbuşit la distanţa de aproximativ 40-50 m de mal. Pentru a o apropia de mal, salavtorii au tăiat gheaţa şi au tras autoturismul mai întâi manual, apoi cu ajutorul unui ZIL-131, şi au finisat tractarea cu ajutorul unui excavator aflat în dotarea unui locuitor, chemat la faţa locului de către primarul satului. Persoana aflată la volanul maşinii, locuitor al satului Cocieri, r. Dubăsari, nu a avut de suferit, însă o parte din marfa aflată în microbus a fost nimicită.

DSCN9411

Operaţiunea de salvare. Foto de la Oleg Gavrilaş, PSP Molovata.

Vladimir Carpov, Şeful Întreprinderii de Stat „Bacul Molovata”, ne-a spus că bacul şi-a reluat activitatea marţi, 6 martie, după o pauză de două săptămâni, cât râul a fost îngheţat. Carpov a explicat că cetăţeanul respectiv nu a putut beneficia de aeroglisorul aflat în dotarea întreprinderii pentru deplasare pe gheaţă,  pentru că gheaţa era subţire şi pentru că aeroglisorul nu transportă maşini, iar solicitantul ar fi putut trece pe la vama Dubăsari, dacă nu se încărca cu marfă, interzisă de către aşa–zişii vameşi transnistreni.  La primăria Cocieiri, Ivan Miţcul, vice-primar, a confirmat existenţa unei liste, la vama Dubăsari, în care sunt trecuţi agenţii economici din satele subordonate RM aflate în stânga Nistrului, şi care, teoretic, ar trebui să treacă cu marfă fără probleme, iar cetăţeanul respectiv, locuitor în Cocieri, este parte a acestei liste.

mul care şi-a riscat viaţa în acea zi, solicitat de „Est-Curier”, a explicat motivele gestului său, dar a solicitat să nu-i facem public numele, or, mulţi l-au blamat pe reţelele de socializare, fără a cunoaşte şi poziţia sa. Dumnealui ne-a comunicat că este agent economic în Cocieri, posedă un magazin, şi în ziua de 5 martie, de la 8 dimineaţa până la 15.00 s-a aflat la Chişinău şi a făcut procurări. Omul a spus, că nu a mers pe la vama Dubăsari, pentru că la Chişinău nu a putut cumpăra la baza angro cartofi, ceapă şi flori în glastre cu factură fiscală, pentru că aceste unităţi de comerţ refuză să le elibereze cumpărătorilor facturi fiscale, iar fără aceste documente ar fi avut probleme la vamă. A decis să meargă pe la Molovata…

Aproximativ la ora 16, omul a ajuns la Molovata, şi a aflat că nu poate trece marfa cu aeroglisorul, că nu i se pornea motorul. Cei ce deservesc bacul l-au sfătuit să-şi descarce marfa la cineva în sat, în adăpost, ca să nu-i îngheţe în maşină, ceea ce poate îngheţa, şi să revină a doua zi dimineaţă. Cociereanul susţine că aşa a şi făcut, a mers la trei persoane cunoscute din Molovata şi a rugat să lase la adăpost cartofii, ceapa şi florile, procurate pentru sărbătoarea femeilor, dar că nici unul dintre cei trei nu ar fi fost de acord să-şi asume acest gest, de frica responsabilităţii, or, doar flori avea în valoare de 3 mii de lei. „Ce trebuia să fac? E adevărat că am mers pe gheaţa Nistrului pe jos până aproape de mijloc, am văzut că e fără fisuri, şi m-am gândit, că dacă o să merg cu viteză, o să reuşesc să ajung pe celălalt mal. Am mers cu maşina de-a lungul malului, să mă conving că rezistă. E adevărat, că la mal gheaţa e mai groasă”, ne-a spus comerciantul. Ulterior, dumnealui ne-a mai relatat care e ordinea de trecere a mărfii cu aeroglisorul: faci în plus 30 km până la Molovata, descarci marfa din masină şi o pui pe utilaj, apoi fuga la Molovata, pe la Dubăsari, încă 30 km, să o aştepti acolo. Întrucât ziua de 5 martie a fost una friguroasă, legumele şi florile ar fi suferit de pe urma frigului, or, utilajul merge cu o viteză foarte mare.

DSCN9414

La mal gheaţa era grosă, salavtorii au tăiat-o, ca să poată tracta automobilul.

„Asta e situaţia la Cocieri şi Molovata Nouă şi celelalte sate! Nouă ni se încalcă zilnic dreptul la libera circulaţie, consfinţit în art. 27 din Constituţie, dar oamenii din alte localităţi ne reproşează, că ne dau gazul ieftin şi ni-i „ghini”. Cu ce ni-i „ghini”?” – se întreabă cetăţeanul? Întrebat ce părere are, dacă autorităţile, în atâţia ani de când există acest conflict, s-ar fi gândit la construcţia unui pod peste Nistru, cociereanul a spus următoarele: „Păi, calculaţi şi singuri: zilnic bacul cheltuie 2000 de lei pentru motorină. Înmulţiţi suma la o lună, un an, 10 ani, 20 de ani, şi vedeţi, că de atunci se putea de construit un pod nu din beton, dar din argint! Toată lumea a comentat pe internet că sunt un „loh” (nătâng – n.r.), dar eu sunt tânăr, activ, încerc să fac ceva pentru mine şi pentru satul meu. Acum la magazinul meu au de lucru legal patru persoane. Am de gând să mai deschid o afacere, şi voi da de lucru la alţi patru oameni, doar că şi autorităţile ar fi bine să se gândească la cetăţenii săi”. 

Dorin Bînţu, şeful IP Dubăsari, ne-a informat că legea nu prevede sancţiuni în asemenea caz şi şoferul nu va fi pedepsit, pentru că nu avea pasageri şi, respectiv, prin acţiunile sale nu a pus în pericol viaţa altei persoane, a fost responsabil doar de sine. Materialul se înregistrează, se examinează şi procedura va fi clasată, iar persoana avertizată, să nu mai comită asemene fapte, a precizat Dorin Bînţu.

Informaţia despre întâmplare a fost făcută publică şi pe reţelele de socializare. Locuitori satelor aflate în lunca Nistrului au comentat ştirea, că „aşa o fac de când e lumea acolo” sau  „nu e prima şi nici ultima, din 92 încoace”. Oleg Gavrilaş îşi aminteşte de un caz similar, întâmplat câţiva ani în urmă, când un microbuz cu mărfuri s-a prăbuşit sub gheaţa Nistrului, dar era mult mai departe de mal. Atunci şoferul şi un pasager s-au salvat, iar unitatea de transport a fost scoasă din apă abia primăvara.

Aeroglisorul, care nu a fost de folos în acea zi, a fost procurat cu mai mult de 1 mln de lei, alocaţi din bugetul de stat. Viceministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor de atunci, Sergiu Bucătaru, a declarat în octombrie 2016, la ceremonia de lansare, că aeroglisorul poate traversa Nistrul în condiţii climaterice favorabile şi nefavorabile, adică atât pe apă, cât şi pe gheaţă. Vasul este de producţie sovietică, însă este dotat cu două motoare Honda, fiind cel mai puternic din seria “Taifun”, care ar putea transporta şi o unitate de transport, cu masa de cca 3,5 tone, scria Agenţia Infotag în 2016, la inaugurarea utilajului.

S. Cernov

Fotografii: secţia situaţii excepţionale Dubăsari

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *