Astăzi este o iluzie să credem că putem să-i protejăm pe tineri de diversele platforme online, deoarece acestea sunt utilizate ca instrumente de învățare, comunicare, distracție și joc. Pe parcursul unui an de zile am prestat instruiri pentru diverse categorii de populație: copii, adolescenți, maturi. O atenție deosebită a fost acordată adolescenților și copiilor care la moment nu studiază educația mediatică în școală, în comparație cu alte discipline pe care le studiază la școală și posibil să nu le utilizeze în viață, ei mereu se vor uita la televizor, vor citi ziare, vor naviga pe internet și se vor confrunta cu știrile, dezinformarea, propaganda, manipularea, imaginile trucate. Iar scopul Bibliotecii Publice este cultivarea a gândirii critice a cititorilor noștri. Educația mediatică de la bibliotecă, datorită faptului că se bazează pe instruirea non-formală și diferite metode distractive de predare-învățare, adună în jurul său tot mai mulți utilizatori.
Unul dintre participanţi este Dragoș-Tudor Chetrușca, elev în clasa a 5-a. La ai săi 12 ani știe deja ce înseamnă un troll sau un profil cu „identitate falsă” pe Facebook. Într-o după amiază a fost abordat on-line de cineva stabilit peste hotare și care s-a dat drept o rudă apropiată de-a sa: „Am pățit-o și eu odată, dar n-am oferit datele mele, cum mă numesc, de unde sunt. Pentru că mă întreba: de unde ești? cum te cheamă? Și într-un final mi-a zis că e verișoara mea, la care eu întreb: cum ești verișoara mea, dacă toți verișorii meu au peste 20 de ani și nu joacă jocuri online? Eu am rămas șocat, pentru că nu credeam în astea. Apoi mi-am amintit că eu pe profilul meu am scris acolo câteva detalii despre mine, dar nu erau toate adevărate. Și vin la bibliotecă să aflu cât mai multe despre capcanele mediului virtual.”
Situații similare ca cea povestită de Dragoș pot fi întâlnite de oricine în mediul online, mai cu seamă de copii și adolescenți care își petrec majoritatea timpului în fața dispozitivelor electronice. Participanții la Clubul de Educație Mediatică desfășurat la biblioteca publică deja au învățat multe lecții prețioase despre siguranța pe internet, capcanele spațiului online, fenomenul știrilor false, manipulare și dezinformare, depistarea site-urilor de știri false. Pe lângă toate acestea prin participarea permanentă la instruire au aflat ce este mass-media și care sunt funcțiile acesteia, noile media, ce este o știre și structura acesteia, cum să analizeze corect un articol de ziar dar și multe alte informații utile.
Ilinca Pădurean, elevă în clasa a9-a, la fel ne mărturisește: „Internetul este sursa noastră de comunicare, iar pe rețelele de socializare stau 2-3 ore pe zi. Am învățat foarte multe lucruri utile de la educația mediatică, precum ar fi: comportamentul în mediul online, unde pot să mă adresez pentru ajutor în cazul hărțuirii sau intimidării în mediul online ș.a.”
Cunoștințele acumulate sunt implementate de adolescenți în realizarea știrilor de nivel local care sunt ulterior plasate pe rețelele de socializare sau distribuite prin intermediul radioului local. Participanții la instruirile sunt
adevărați mesageri a culturii informației și a educației mediatice. Adesea adolescenții discută cu familia și prietenii despre ce au aflat nou la bibliotecă.De exemplu, Nicoleta Rebeja, elevă în clasa a 11, afirmă: „Chiar și cu bunica discut, ea întotdeauna mă întreabă, și mama pentru că ea este profesoară, ca să le spună și ea elevilor. Așa se transmite informația, pentru că acum chiar și părinții nu știu cum să se informeze corect, de multe ori ei dau peste știri false și atunci trebuie să cunoască mai multe tehnici de analiză a știrilor. Trebuie să te informezi din trei surse,
să privești mai multe posturi, eu așa mă informez. Omul informat este protejat de lumea aceasta virtuală.”
Asemenea bibliotecii din Dubăsarii Vechi, în Republica Moldova există peste 600 de bibliotecari care au obținut titlul de formator în Educație Mediatică și Informațională – data viitoare când treci pe la bibliotecă întreabă bibliotecarul despre oportunitățile de informare și formare a utilizatorilor.
Ina Calcatinge , bibliotecară, Biblioteca Publică Dubăsarii Vechi, r. Criuleni