Alegeri localeEst-Curier

CEC-ul – cu ochii pe mesajele de interes public

Comisia Electorală Centrală a interzis Guvernului Republicii Moldova difuzarea unei publicități politice  sponsorizate, care se referă la realizările sale manageriale, plătită din bani publici și distribuită pe pagina oficială de Facebook („Guvernul a investit 2,7 milioane de lei, prin intermediul programului „Satul European”, pentru a renova 17 km de rețea de iluminat stradal din satul Florițoaia-Veche, raionul Ungheni”), calificând acțiunea ca una ce contravine art. 13 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 62/2022  cu privire la publicitate.

Sesizarea a fost depusă de către Mișcarea Alternativa Națională (MAN), în care se spune, potrivit Comisiei Electorale Centrale, că „La data de 20 august 2023, a fost plasată publicitatea politică cu mențiunea „Sponsorizat-Plătită de Cancelaria de Stat”, în care se menționează că: „Guvernul a investit 2,7 milioane de lei, prin intermediul programului „Satul European”, pentru a renova 17 km de rețea de iluminat stradal din satul Florițoaia-Veche, raionul Ungheni”. MAN consideră că Guvernul Republicii Moldova a întreprins acțiuni de agitație electorală făcând uz de programul „Satul European”, promovat de exponenții Partidului Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate”, fiind astfel create condiții pentru asocierile ulterioare. La fel, MAN consideră că informația prezentată de către Guvernul Republicii Moldova pe pagina sa de facebook nu conține vreo informație care ar permite calificarea acesteia drept mesaj de interes public, după cum este prevăzut la art.12 din Legea nr. 62/2022.”

Cancelaria de Stat, care a fost vizată în sesizare, a explicat, la cererea CEC, că acțiunile Guvernului, manifestate prin informarea publicului larg despre proiectele realizate, nu pot fi calificate drept „publicitate politică” și că „în temeiul art. 34 alin. (2) din Constituția Republicii Moldova, autoritățile publice, potrivit competențelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetățenilor asupra treburilor publice și asupra problemelor de interes personal.”

Totuși, CEC a decis că, citat din hotărâre:potrivit art. 13 alin. (4) lit. b) din Legea nr. 62/2022  cu privire la publicitate, mesajele de interes public nu pot conține informații privind realizările manageriale și/sau obiectivele realizate de entitatea din sectorul public.”, și că banii publici ar urma să fie „folosiți în mod econom, eficient şi eficace, în concordanță cu principiile bunei guvernări”, și a interzis difuzarea acestui mesaj în perioada electorală a alegerilor locale din 5 noiembrie 2023. 

Un caz similar cu cel descris a avut loc mai devreme, când CEC a interzis Primăriei Bălți să difuzeze buletinele informative „Primăria Transparentă”, editate într-un număr de peste 40 de mii de exemplare, recomandând Cancelariei de Stat să comunice autorităților administrației publice locale și centrale spețele date în vederea neadmiterii unor abateri similare.  

 

Preluarea textelor de pe pagina www.estcurier.md pentru formatul online se face în limita a 500 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat. Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Est-Curier" și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

Articole asemănătoare

Back to top button