Pentru a fi admiși la masa negocierilor Republica Moldova a început lucrările încă din 2004, cu armonizarea legislației naționale, ca în 2014 să obținem regimul liberalizat de vize și acordul de liber schimb. Avem restanțe la capitolul justiție, de oligarhizare și luptă anticorupție, dar RM e bine intenționată și împărtășește valorile europene.
În toți acești ani s-a lucrat pentru a fi demni de a bate la poarta UE și a fi auziți.
Să nu uităm:
3 martie 2022: Republica Moldova a depus cererea de aderare la UE ;
17 iunie 2022: Comisia Europeană prezintă avizul privind cererea Republicii Moldova de aderare la UE. Comisia îi recomandă Consiliului să-i acorde Republicii Moldova statutul de țară candidată, cu condiția de a fi luate 9 măsuri;
23 iunie 2022: Consiliul European îi acordă Republicii Moldova statutul de țară candidată;
1 februarie 2023: Comisia Europeană i prezintă raportul analitic, completând avizul Comisiei privind cererea Republicii Moldova de a adera la UE, adoptat la 17 iunie 2022;
Noiembrie 2023: Comisia îi recomandă Consiliului să deschidă negocierile de aderare cu Republica Moldova și va monitoriza progresele înregistrate și respectarea criteriilor în toate domeniile legate de deschiderea negocierilor și îi va înainta Consiliului un raport până în martie 2024;
Calea e deschisă. Negocierile, însă, nu sunt o baghetă magică, ci presupun mai mult lucru. Ele pot dura, conform experților, de la șapte la 15 ani. Sunt state, unde implementarea reformelor necesare,mai ales în domeniul drepturilor omului și justiției se desfășoară mai greu, dar acestea beneficiază de fonduri comunitare oricum. Turcia, bunăoară.
„Ritmul negocierilor depinde în mare parte de noi, iar o importanță deosebită o va avea Clusterul 1, care ține de valori fundamentale. Începem și închidem negocierile cu clusterul nr.1 și anume cu reformele ce țin de sectorul justiției, securitatea, achizițiile publice și controlul financiar. (…) Aici urmează să arătăm nu doar un progres la nivelul alinierii legislației, dar și la implementarea acquis-ului. Dvs. vedeți clar, în ultimii ani, că reforma justiției este un proces foarte complex. Este rolul nostru să arătăm că avem instituții democratice stabile, puternice și independente și, în același timp, trebuie să arătăm că și economia noastră este la fel de pregătită și competitivă ca să facă față acelor forțe de competiție atât pe piața europeană, cât și pe plan internațional. Deci, Clusterul nr.1, toate capitolele ce țin de economie și aș putea să mai menționez capitolele ce țin de agricultură și mediul înconjurător. Acestea sunt capitole care probabil vor dura mai mult decât altele”, a declarat vicepremierul Gherasimov într-o conferință de presă susținută la Luxemburg, înaintea primei Conferințe Interguvernamentale R. Moldova – UE, în cadrul căreia vor fi lansate oficial negocierile de aderare a statului nostru la UE.
Este importantă munca politicienielor în acest context, dar și mai importantă este contribuția fiecărui cetățean în făurirea parcursului european al Republicii Moldova, dacă tot copiii și nepoții noștri au ales să – și afle un rost în statele UE.
Pentru a fi primiți ca membri cu drepturi depline în Uniunea Europeană trebuie să ajustăm legislația și să ne străduim să fim în același ritm cu cele 27 state-membre având în față șase clustere: