Schimbările demografice se răsfrâng și asupra instituțiilor de învățământ din Republica Moldova. Statutul acestora depinde mult de condițiile de studii, competența cadrelor didactice și contingentul de elevi. Cruglicenii au liceu din 2004 și odată cu trecerea anilor multe s-au schimbat în instituție.
Edificiul actualului Liceu Teroretic Cruglic a fost dat în exploatare în anul 1973 cu statut de școală medie și din 2004 a primit statut de liceu, iar prima promoție de liceeni a fost în 2007. Pe parcursul activității sale instituția de învățământ a avut mai mulți directori: Lupașco Petru (1973-1978), Pușca Galin(1978-2002), Neamțu Valeriu (2002-2013). Din 2013 până în prezent director este Nadejda Burciu, absolventă în 1988 a facultății de chimie a Universității de Stat din Moldova, activând toți acești ani în calitate de profesoară și psiholog școlar în cadrul școlii medii Cruglic, apoi la Liceul Teoretic Cruglic.
Colectivul profesoral este alcătuit din 24 de cadre didactice, dintre care doi profesori sunt deținători ai gradului I de calificare, 21 de profesori cu grad didactic II. Majoritatea dascălilor sunt de bază și doar patru – angajați prin cumul.
– Mă bucură enorm de mult faptul că șapte din actualii profesori ai liceului sunt foști elevi ai instituției, care s-au întors în comunitate pentru a contribui la educarea și dezvoltarea localității natale. – spune directoarea Nadejda Burciu. – Consider că este o performanță importantă nu doar pentru instituție, dar și pentru întreaga localitate”.
– Cât de atractivă este instutuția pentru elevi?
– În anul de studii 2017-2018 au fost înscriși circa 334 de elevi, care își fac studiile în 14 complete de clase. La ciclul primar sunt înscriși 129 de elevi, gimnazial – 140 de elevi și 74 elevi își fac studiile la ciclul liceal. Sunt elevi din șase sate: Cruglic, Izbiște, Ohrincea, Hârtopul Mare, Hârtopul Mic, Ișnovăț. 58 de elevi sunt din satele învecinate dintre care 15 sunt înscriși la ciclul primar și gimnazial, iar 43 la ciclul liceal. Pentru 12 elevi care sunt originari din Ișnovăț, Hârtopul Mare și Hârtopul Mic, conform distanței dintre localiatăți, din bugetul instituției se achită taxa de călătorie în transportul public, tur-retur pentru fiecare zi de studii. A fost ales acest mod de soluționare a problemei deoarece nu era rentabil de angajat sau de întreținut un mijloc de transport propriu în acest scop.
Toți elevii ciclului primar sunt alimentați gratuit în cantina școlii, iar ceilalți au posibilitatea să procure câte un ceai și o chiflă. De asemenea din bugetul primăriei Cruglic sunt alimentați 5 copii din familii social vulnerabile (circa 4136 lei).
Elevii își fac studiile în săli dotate tehnologic cu proiectoare, table interactive. La dispoziția lor sunt laboratoare moderne de chimie, fizică și biologie, sală de informatică, aparate multifuncționale de printare și scanare, sala sportivă renovată și dotată cu inventar sportiv. Pentru o mai bună informare în cadrul instituției activează biblioteca liceului cu sala de lectură dotată și cu compiutere,wi-fi, cu fondul necesar de carte. Aceste condiții de studii se reflectă și în rezultatele elevilor la olimpiadele raionale din anul curent: locul I la biologie și franceză pentru cl. X-a; locul I la biologie și geografie pentru cl. IX-a; locul II la biologie, limbă franceză,limbă și literatură română; locul III la limbă franceză, poziția IV-a la bilologie și multiple mențiuni la clasele gimnaziale. Avem condiții adecvate pentru studii și pentru agrement.
În cadrul liceului activează mai multe cluburi și cercuri pe interese: „Mâini dibace”(croitorie, broderie); „Eleganță”(cerc de dans); „Bon-Art”(cerc de film); „Roua sufletului”(cerc literar-artistic); „Clubul Poeziei”; „Crăițele”(cerc muzical-artistic) și diverse cercuri sportive: baschet, volei, tenis de masă, dame și șah.
– Atrageți și investiții externe pentru modernizarea instituției?
– Încercăm, în acest scop fiind benefică, inclusiv, colaborarea cu Corpul Păcii SUA din Moldova. În ultimii ani a fost posibilă renovarea capitală a sălii de sport a liceului (Corpul Păcii SUA); reabilitarea blocului sanitar de la etajul întâi al instituției (Corpul Păcii SUA). Este vizibil și impactul proiectelor de amenajare spațiului din fața școlii, susținut de Ministerul Mediului, și de eficientizare energetică a clădirii (Fondul de Eficiență Energetică). În prezent lucrăm asupra unui proiect ce ar permite instalarea bateriilor solare pentru încălzirea sălilor de studii. În toamna anului 2017, prin contribuția Consiliului Raional Criuleni, s-au procurat două termocentrale noi și a fost reparată cazangeria.
În general, deoarece singuri ne gestionăm bugetul, avem posibilitatea, din economii, să mai facem câte ceva cu forțele proprii în instiuție. În anul curent de studii am reparat cabinetul medical, anul trecut am procurat mobilier în bibliotecă, am amenajat un cabinet metodic. Desigur, instituția se mai confruntă cu diferite probleme de infrastructură și logistică. Rețeaua de încălzire este funcțională în prezent, dar sunt pierderi de temperatură din cauza vechimii lor. Visăm la o sală de festivități separată. În prezent sala de festivități are și rol de cantină, fapt ce nu ne permite să organizăm acțiuni culturale sau să facem repetiții în timpul rezervat celor mici pentru masă… Nu sunt condiții tehnice de a diviza spațiul, sau a-l reamenaja, dar sper măcar să facem o reparație capitală, ca să avem condiții mai bune atât pentru spectatori, cât și pentru cei ce servesc masa aici. Mai avem nevoie și de o rampă de acces în instituție. Și asta o vom rezolva cu timpul – se arată optimistă d-na Nadejda Burciu.
– Care e cea mai mare provocare pentru un manager de instituție?
– Cea mai dificilă perioadă de activitate în calitate de director al instituției sunt lunile mai, iunie-august, atunci când deja încep a completa clasele liceale cu elevi. Merg personal în localități, vorbesc cu elevii, părinții, le demonstrez că liceul este o instituție dezvoltată și ei au de câștigat nu doar din simplul motiv că este în apropiere de localitatea, casa lor, ci și din punct de vedere al calității studiilor, datorită unui colectiv de profesori bine motivați spre a obține rezultate. Anul acesta clasa a X-a liceală am început-o cu 26 de elevi, în prezent avem 31 de elevi, mulți s-au transferat în timpul anului de la alte licee, chiar și din capitală. Ne luptăm pentru fiecare elev, fiindcă noi ca instituție depindem de ei. Multe licee s-au reorganizat în gimnazii din cauză cu nu aveau elevi suficienți la cilclul liceal. Și ei depind de noi într-o oarecare măsură, deoarece au posibilitatea să facă studii liceale aproape de casă, ceea ce e un plus pentru bugetele familiilor lor. Noi deocamdată activăm cu succes datorită contingentului de elevi din satele învecinate, deoarece am rămas unicii cu statut de liceu în această regiune…
Suntem așa, ca ultimii mohicani, sau poate o oază pentru cei însetați de cunoștințe…”
A dialogat,
Alexandru Rusu