Drumurile locale sunt călcâiul lui Ahile pentru APL. Este primul lucru ce denotă prosperarea unei localități și din acest motiv toți le vor practicabile și accesibile atât pietonilor, cât și șoferilor.
În raionul Criuleni,la 15 iunie, a fost aprobat Programul de reparație și întreținere a drumurilor publice locale pentru anul 2016. În mare parte e vorba de plombarea gropilor cu asfalt, cu emulsie pe traseele Peresecina-H.Mare-Ohrincea; Ustia –Mascăuți; Delacău-Bălăbănești-Cimișeni-Chetrosu; Chișinău-Colonița-Maximovca- Balțata; acces la satele, Dubăsarii Vechi, Corjova, Izbiște, Mălăiești, Dolinnoie, Râșcova, Isnovaț, Stețcani; R5 Budesti-Bălțata; R23 Jevreni-Răculesti; Hârtopul Mic-Zăicana-Hrusova; Zaicana M21. În acest scop sunt planificate trei milioane lei, de la 50-100 mii lei pentru fiecare obiect. Un milion de lei e prevăzut pentru stratul de egalizare la Criuleni și 500 mii pentru întreținerea drumurilor pe timp de iarnă.
Primarul de Miclesti, Iurie Buga, s-a întrebat care va fi procedura de achiziționare a serviiciilor respective și a aflat că, probabil, va fi organizată o licitație unică pentru toate sectoarele. Deasemenea, el și-a arătat suspiciunea că demnitarul de la Ișnovaț sub pretextul reparării drumului spre biserică, își va repara drumul până la casa sa. Primarul de Izbiște, Ion Plamadeala, a solicitat să fie consultată și APL, când e vorba de sectoarele vulnerabile, ca să nu fie aruncați banii în vânt. Ion Nistrean, primarul de Bălăbănești, a informat că drumurile secundare în urma ploilor au ieșit de sub control. Solicitat ulterior, șeful de la SA Drumuri, Tudor Macari, a declarat pentru ”E.C.” buna conlucrare cu primăriile și disponibilitatea de a participa la eventuala licitație. El a menționat, că întreprinderea dispune de tehnica și resursele necesare pentru a face față cererii. Practic, au reușit să lichideze consecintele ploilor, atrenând autogreiderele (cinci la număr) din dotare și susține că prețul serviciilor respective sunt cele mai mici. Tudor Macari s-a arătat comprensiv față de discrepanța dintre intențiile și posibilitățile primarilor, și speră să fie depășită criza financiară cât mai degrabă, căci mai așteaptă achitarea unor datorii de cca 150 mii de lei. De altfel, drumarul e de părerea că problema drumurilor ar apărea mai rar pe ordinea de zi, dacă acestea ar fi asfaltate, căci varianta alba este de scurtă durată și nu face față intemperiilor. Adoptând programul respectiv, consilierii au fost conștienți și de faptul că aplicarea lui va depinde de disponibilitatea posesorilor de transport de a plăti taxe, or, întreținerea și reparația drumurilor publice locale din raionl Criuleni se va efectua în măsura încasării taxelor rutiere în bugetul raional.
E. Chiriac
În imagine: drum în Sagaidac.