Est-CurierSocial

Posturi de pompieri voluntari: a fi sau a nu fi, în r. Criuleni?

Chiar dacă în r. Criuleni nu există nici un post de pompieri voluntari, activitatea acestora a fost subiect de discuție la ședința colegiului consultativ al serviciilor desconcentrate, organizată de către Șeful OT a Cancelariei de Stat, Ion Ciumac, și reprezentantul Guvernului în r. Criuleni, Simion Pădurean, la 22 noiembrie.

La subiect a fost invitat să vorbească șeful Secției Situații Excepționale Criuleni, Alexandru Cebotari, care a informat că instituirea și gestionarea acestora ar fi dreptul autorităților publice locale, invocând prevederile Hotărârii de Guvern nr. 202 din 13.03.2013.

„Pentru întreținerea unui post de pompieri voluntari e nevoie de alocații financiare din partea APL, care să acopere cheltuieli de carburanți, utilaj, telefonie, etc. În viziunea mea asemenea posturi ar fi binevenite să fie trei la număr, și anume în localitățile Hârtopul Mare (să deservească și Hârtopul Mic, Ișnovăț, Râșcova, Miclești, Izbiște), Ratuș (Drăsliceni, Logănești, Pașcani). În aceste localități intervine DSP Râșcani a mun. Chisinău. Dacă ei sunt ocupați la intervenții în oraș, trebuie noi de la Criuleni să ne deplasăm, ceea ce extinde timpul de intervenție. Am avut cazuri că până am ajuns la Logănești (32 km), la incendiu de vegetație, locuitorii l-au stins cu puterile proprii. Noi am cheltuit resurse, iar lucrul nu a fost făcut de angajați. Un alt post ar fi necesar la Jevreni, care să deservească și satul Mașcăuți (la 24 de km de Criuleni) și com. Răculești. Am vorbit la această temă cu primarii. Primarii parcă vor, dar nu prea doresc să-și asume responsabilitate, să identifice locații, persoane. Dacă pompierii voluntari nu sunt pe loc, tot primarul trebuie să intervină. Pentru crearea și dotarea posturilor primarii ar putea atrage surse necesare de la partenerii externi, pe care îi au, sau din surse europene, dacă sunt asemenea proiecte pentru posturile regionale de voluntari. Noi, din partea IGSU, am putea contribui cu instruiri și cu o autospecială din dotare, pe care o avem în plus. Celelalte țin de APL”– a descris Cebotari viziunea sa. Șeful SSE a accentuat, că posturile de voluntari, acolo unde acestea sunt, reduc cu mult pierderile materiale suferite de către cetățeni, cu atât mai mult că 15-20 de minute sunt vitale pentru salvarea vieții unui om.
Ion Ciumac a spus că cele trei posturi de pompieri voluntari care funcționează în r. Strășeni acționează mult mai prompt, în special la cazuri cum ar fi ardere de vegetație, iar pompierii profesioniști sunt antrenați în cazuri mult mai complexe.
La întrebarea, de ce acest subiect a fost inclus în ordinea de zi, atâta timp cât nu există asemenea posturi de pompieri voluntari în r. Criuleni, Simion Pădurean a explicat că Oficiul Teritorial al Cancelariei de Stat și-a propus să organizeze măcar unul, unde ar fi de acord primăriile menționate. „Noi nu am făcut un proiect de hotărâre, dar vom duce mesajul respectiv către primării și vom vedea unde găsim deschiderea necesară și cum putem contribui”, a spus S. Pădurean.

„Problema nu se discută pentru prima dată. Și primarul precedent a dus tratative, dar clădirea propusă de dumnealui atunci nu a corespuns cerințelor, nu erau condiții unde să fie amenajat cel puțin un duș. Avem spații acolo unde a fost parcul de mașini a fostului kolhoz, dacă se acceptă, dar cred că va fi și foarte complicat să găsim persoane care să fie voluntari”, este de părere primara com. Hârtopul Mare, Eugenia Anghelici.
Hotărârea Guvernului nr. 202/2013 „Cu privire la aprobarea Programului de consolidare a serviciului salvatori şi pompieri în localităţile rurale ale Republicii Moldova” stipula că la prima etapă, care se încheia în 2017, urma să aibă loc „perfecţionarea şi armonizarea cadrului legal existent privind activitatea serviciului teritorial de salvatori şi pompieri în conformitate cu directivele Uniunii Europene, stabilirea zonelor de competenţă a posturilor teritoriale de salvatori şi pompieri pe întreg teritoriul ţării”, și trebuia să se organizeze activitatea de serviciu a câte un post în fiecare unitate teritorial-administrativă. Pentru etapa a doua, care cuprindea anii 2018-2020, hotărârea spune: „se va organiza activitatea de serviciu la celelalte posturi din cadrul autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întâi”.

Întrucât practica bate teoria, am solicitat opinia deja ex-primarului com. Sculeni, r. Ungheni, dl Vasile Casian, care descrie cum a gestionat în calitate de primar acest post, deschis la Sculeni în anul 2017.

Vasile Casian, ex-primar de Sculeni, r. Ungheni.

„Postul a fost conceput ca post de pompieri și salvatori voluntari. S-a strâns o echipă de băieți mai entuziasmați, am început să facem turele, să lucrăm. Lucrează bine – merci și azi. Dar, postu-i post, sunt voluntari, dar este o mașină, o autospecială, în post sunt materiale. Cine poartă răspundere materială? Cum poți încredința unui voluntar un obiect care e la balanță publică? 2) Ce se întâmplă cu organizatorul, în cazul de față, cu primarul, în cazul când iese un voluntar la incendiu și primește o traumă or, doamne ferește, un caz de deces? 3). Mașina are nevoie de un șofer. Acolo am avut 20 de voluntari pompieri și 20 de șoferi voluntari. Ideea că 20 de șoferi diferiți exploatează un singur mecanism nu-i asigură o durabilitate continuă. La incendii la case mai puțin se folosea, dar la incendii de vegetație aproape zilnic era ieșire. Apare necesitatea de un om organizator acolo, care să răspundă de ture, și ne-am gândit să facem șeful postului, plătit din bugetul primăriei. Am obținut unitatea asta prin intermediul Cancelariei de Stat, a fost introdusă în statele de personal unitatea de șef de post, apoi și 4 unități de șoferi profesioniști. În țara noastră orice minune durează trei zile! Entuziasmul voluntarilor a durat o lună, apoi începeam să-i caut, „hai, poate veniți, da hai vă rog”, ne-am chinuit vre-un an. Auzeam și din astea: „Domn primar, eu dacă nu lucrez astăzi, mâine n-am cu ce-mi hrăni copiii!” Am fost nevoiți să punem cruce pe voluntariat, că nu mai mergea categoric, și din anul 2019 să facem schimbarea. Pompierii sunt angajați pe contract prestări-servicii, vine și face ture de 24 de ore. În cazul dat, dacă apare o traumă, omul e contractat, a trecut o școlarizare, el a semnat și își asumă riscurile. Dar mai este o problemă. Postul nostru a fost conceput ca o cooperare intercomunitară. Trebuia să deservească mai multe primării. În dependență de numărul populației, fiecare primărie din zona deservită urma să intervină cu o contribuție financiară pentru întreținerea postului și pentru salarizarea angajaților, chestie care nu s-a respectat. Din anul 2017 și până în prezent postul este întreținut doar din bugetul local al comunei Sculeni. În consiliu s-a vorbit într-un an, că, gata, dacă nu dăm bani, nu ieșim. Apare întrebarea morală, de bun simț, creștinească: arde o casă a unui sărman, el a muncit pentru ea o viață. Cu ce-i de vină omul din altă comună, că primarul lui nu transferă bani pentru întreținerea postului? Le spuneam, duceți-vă și vă faceți treaba! Noi am făcut pomene pentru comunele învecinate. Așa am întreținut din contul nostru acest post regional. Întreținerea costa cam 700 de mii de lei pe an, cu tot cu internet, telefonie, încălzire, motorină, deservirea mașinii. Apropo, e o mașină din 1985, pentru care nu se mai găsesc piese – la fel o durere de cap. Pe de altă parte, acolo sunt acum 9 locuri de muncă, respectiv 9 familii au un salariu, e un aspect important”, consideră Vasile Casian.

Și primăria Miclești din r. Criuleni a fost cândva parte a unui asemenea proiect intercomunitar, pe când la Peresecina, Orhei, se deschidea un post de pompieri voluntari. Iurie Buga, primarul comunei Miclești, ne-a informat, că primaria Peresecina întreține azi postul de una singură din bugetul propriu, penru că celelalte câteva localități nu au fost în stare să achite contribuția, respectiv, nu se face voluntariat.

Conform deciziei de aprobare a bugetului s. Peresecina, pentru anul 2023, pentru întreținerea serviciului de salvatori și pompieri cu 8 angajați (1 pompier superior, 3 pompieri , 4 șoferi) în buget erau rezervate 735,5 mii lei.
La 8 noiembrie 2023, Guvernul a aprobat construcția de la zero a unui post de acest fel în s. Holercani, și dotarea lui. Și acesta va fi regional, inclusiv va fi de folos și câtorva sate din r. Criuleni, conform notei informative la proiectul votat de cabinetul de miniștri.
Timpul și practica arată că „voluntar” nu este cuvântul care se pliază pe noțiunea de un serviciu specializat de la care se cere performanță, respectiv, nu se știe cum vor arătă, dacă vor arăta, aceste posturi în r. Criuleni, dacă se va insista pe aceeași hotărâre din 2013. 

S.Cernov

Preluarea textelor de pe pagina www.estcurier.md pentru formatul online se face în limita a 500 de semne, cu indicarea linkului activ către articolul preluat. Instituțiile de presă, care preiau articole sau imagini pentru emisiuni TV sau radio, vor cita sursa, iar edițiile tipărite vor indica „Est-Curier" și autorul informației. Materialele de presă sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe și de Codul Deontologic al Jurnalistului din Republica Moldova.

Articole asemănătoare

Back to top button