Ministerul Educației și Cercetării în urma identificării decalajului între notele de la Bacalaureat și cele de la absolvirea gimnaziului în 190 de instituții de învățământ din raioanele Briceni, Cahul, Cantemir, Cimișlia, Drochia, Dubăsari, Rezina și Șoldănești le-a repartizat în trei zone: roșie, galbenă și verde.
Gimnaziile din raionul Dubăsari au fost incluse în zona Roșie pentru că elevii care au obținut în 2019 note de 8,9,10 la examenele de absolvire, în special la matematică, devenind liceeni nu au putut susține bacalaureatul cu același succes. Lilia Ivanov, directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, a prezentat în cadrul conferinței de presă din 16 februarie 2024 rezultatele evaluări examenelor din cele 190 gimnazii vizate, atenționând: ”Doar trei din zece au susținut examenul de BAC. În sesiunea din 2023, opt din 10 nu au reușit să susțină proba de examen la Bacalaureat. Cei cu medii cuprinse între 5,69 și 6,52 la absolvirea gimnaziului au obținut o medie între 2,61 și 3,21 la Bacalaureat”.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, referindu-se la situația dată, a declarat că: „oamenii au pierdut trei ani pe care ar fi putut să-i petreacă într-un colegiu sau într-o școală profesională, căpătând o profesie și având posibilitatea ulterior să se integreze pe piața muncii”.
Pentru a asigura integritatea desfășurării examenelor din sesiunea 2024, Ministerul Educației și Cercetării va detașa în cele opt raioane cu probleme circa 400 de voluntari, angajați din sistemul de învățământ sau studenți, în ziua fiecărui examen pentru a monitoriza situația. Lucrările elevilor vor fi evaluate centralizat. În acest scop ministerul planifică cca un milion de lei pentru asigurarea cheltuielilor de deplasare și a unui pachet alimentar pentru voluntarii care vor monitoriza desfășurarea examenelor de absolvire a gimnaziului.
Am solicitat părerea directorului gimnaziului din Oxentea, r. Dubăsari, Andrei Leunti, referitor la apariția acestor discrepanțe de note de la examenele de absolvire a gimnaziului și liceului.
– Sunt mai multe motive. Unul e că programul de studii la gimnaziu, unde vin toți copii, e mai simplu decât la liceu. Matematica, bunăoară, e un obiect complicat și nu toți elevii au capacități pentru a obține performanțe. Evaluarea orală la istorie, literatură lăsa mai puțin loc de ”interpretări”, decât proba scrisă, dar a fost exclusă. La liceu trebuie să meargă copiii care vor să facă studii academice, nu toți grămadă. Trebuie să fie și o barieră de admitere de minim nota 7. Evaluarea externă a lucrărilor de la examene nu e o noutate. Noi am avut evaluatori din alte școli, dar trebuie stabilite niște criterii clare, unice care ar fi știute și de elevi și de profesori – a spus Andrei Leunti.
Examenele naționale de absolvire a gimnaziului se vor desfășura în perioada 3-13 iunie.