Procurorul general a menționat că statisticile indică o sporire a numărului de cazuri de conducere a mijloacelor de transport în stare de ebrietate, de la 4013 cazuri în anul 2019 la 4410 cazuri în 2020. Din numărul total al infracțiunilor înregistrate pe parcursul anului trecut, 16,7% constituie anume conducerea mijlocului de transport în stare de ebrietate. Fiecare a treia sentință judecătorească se referă la șoferii băuți la volan.
Pentru a schimba starea de lucruri și a urgenta pedepsirea vinovaților Procurorul general Stoianoglo propune ca răspunderea penală să rămână în vigoare pentru cine va urca beat sau drogat la volan și va produce un accident rutier soldat cu urmări grave pentru viața sau sănătatea persoanei. Dacă fapta este săvârșită de o persoană care a fost anterior condamnată pentru infracțiuni similare, mijlocul de transport utilizat va fi confiscat.
În lipsa unor consecințe grave, persoanele vor fi trase la răspundere contravențională, fiind pasibile de pedeapsă sub formă de amendă, muncă neremunerată în folosul comunității sau până la 15 zile de arest contravențional, în toate cazurile cu privarea de dreptul de conduce mijloace de transport de la 6 luni până la 3 ani.
Pentru realizarea durabilă a acestei reforme conceptuale se propune adoptarea unor decizii colaterale, și anume, instituirea interdicției opririi nejustificate a vehiculului de către agentul de circulație.
Oprirea va fi admisă doar în cazul încălcării vădite a regulilor de circulație rutieră, fapt ce va permite asigurarea, în deplină măsură, a prezumției nevinovăției și a altor drepturi constituționale.
Factorul corupției este foarte ridicat în cazurile opririi nejustificate a automobilelor, iar de altă parte, nu influențează în niciun fel securitatea la trafic.
Guvernul și MAI ar trebui să se preocupe mai mult de aspectele de educație și un complex de acțiuni preventive a sugerat procurorul Alexandr Stoianoglo.
E. Chiriac