
Raportul nr. 1 privind Misiunea de observare a alegerilor parlamentare din 28 septembrie 2025, publicat de către Asociația Obștească „Promo-Lex” la 31 iulie, scoate la iveală un fenomen sistemic – abuzul de resurse administrative, care continuă să fie tolerat și practicat.
Rapoirtul vizează perioada 17 aprilie-21 iulie 2025.
„Fie că vorbim de alocări bugetare „strategice”, campanii guvernamentale mascate sau promovare politică prin intermediul instituțiilor publice, efectul este același: încălcarea egalității de șanse a formațiunilor politice în context electoral, erodarea încrederii publice și, respectiv, distorsionarea procesului electoral. Asociația Promo-LEX a insistat în repetate rânduri pe necesitatea ca această practică să fie curmată, întrucât fenomenul menționat poate distorsiona competiția electorală, oferind un avantaj incorect candidaților susținuți de anumiți demnitari sau funcționari publici. Fără sancțiuni reale, clarificări legislative și o delimitare autentică între partid și stat, acest tip de abuz riscă să devină o „normalitate electorală” în Republica Moldova”, se spune în comunicatul Asociației.
Legislația definește abuzul de resurse administrative ca fiind utilizarea infrastructurii, bunurilor, personalului și altor facilități deținute de instituțiile publice în scopuri care nu au legătură cu îndeplinirea atribuțiilor de funcție, ci în scop de obținere a capitalului politic și/sau electoral. În experiența sa de monitorizare a alegerilor, pe lângă definiția dată de cadrul legal național, Promo-LEX apelează și la noțiunea formulată de Comisia de la Veneția, una mai largă și exhaustivă. Astfel, prin resurse administrative se are în vedere inclusiv resursele imateriale de care beneficiază atât titularii funcțiilor, cât și funcționarii publici în alegeri, derivând din controlul acestora asupra personalului din sectorul public, finanțelor și alocărilor, accesul la facilități publice, precum și resurse de care beneficiază sub formă de prestigiu sau prezență publică ce provin din poziția lor ca oficiali aleși sau publici și care pot fi transformate în susținere politică sau alte forme de sprijin.
De asemenea, Promo-LEX a constatat că utilizarea resurselor administrative este admisă de actorii interesați nu doar în campaniile electorale, dar și în afara acestora, inclusiv în scop de promovare politică în afara perioadei electorale. Din acest considerent, a fost recomandată, în repetate rânduri, reglementarea și interzicerea utilizării acestora atât pentru perioadă electorală, cât și în afara alegerilor.
În raportul propiru zis sunt evidențiate mai multe activități ale guvernării care pot fi subînțelese ca abuz de resurse administrative. Printre ele se numără și modificările bugetului operate de Guvern în aprilie și iulie 2025 prin care a fost aprobat așa-numitul ”Bugetul +Plus”, care a prevăzut alocarea a aproximativ 8 miliarde de lei pe 2 dimensiuni: pachetul energetic și pachetul de dezvoltare economică. Cea de-a doua modificare, din 10 iulie, (cu 4 zile până la începerea perioadei electorale), a fost prevăzută alocarea resurselor pentru acordarea unui suport financiar unic pentru pregătirea elevilor claselor I-IX de noul an școlar 2025-2026, în valoare de 300 milioane de lei, planificați a fi acordați în perioada 2-5 septembrie 2025109, în plină campanie electorală. O altă încălcare ar fi implicarea președintelui statului în campania electorală, prin participarea Maiei Sandu la Conferința Politică Anuală PAS din 5-6 iulie, iar persoane din interirorul partidului au comunicat că președinta s-a implicat în completarea listei electorale a formațiunii pentru alegerile parlamentare din toamnă, ceea ce contravine hotărârilor Curții Constituționale.
Activități electorale până la începerea campaniei electorale au fost observate și la alte partide politice, iar lista prezentată în raport e următoarea:
PAS: la 28 iunie 2025, a anunțat inițierea unei campanii de informare în toate satele și orașele țării în vederea discutării cu cetățenii despre realizările atinse și planurile de viitor, pentru ca în următorii 4 ani să fie asigurată aderarea la UE95;
PSRM: la 23 iunie 2025, a anunțat lansarea unei campanii pentru promovarea ideii de suveranitate și a interesului național96, context în care în mai multe regiuni sunt distribuite materiale de informare, dar și sunt colectate semnături în susținerea așa-numitei ”Declarații privind politica suverană”;
PPMM: desfășoară campania ”Cu credința în Dumnezeu pentru Moldoveni”, context în care se organizează întâlniri cu cetățenii, are loc distribuirea materialelor informative, promovarea activă online etc.;
PRIM: campaniile ”Protecție”, ”Salvăm de PAS”, în contextul cărora sunt organizate proteste, în mare parte anti-PAS; campanie de promovare online anti-PAS etc.;
PPVM: proteste sub sloganul ”miting pentru democrație și libertatea de exprimare”; campanie de promovare online pe rețelele sociale;
MRM: campanie de informare în localitățile din țară prin distribuirea materialelor informative și întâlniri cu cetățenii (de la începutul lunii iunie 2025); promovarea online a activităților;
BE Alternativa: campania ”La sfat cu cetățenii”, în contextul căreia sunt desfășurate întâlniri cu cetățenii, unde se discută despre problemele actuale și programul politic al blocului; promovarea online a activităților;
BP Împreună: la 25 mai 2025 a lansat programul politic al formațiunii în contextul alegerilor parlamentare din 28 septembrie 2025.
Raportul integral al AO Promo-Lex poate fi consultat Aici.
„Promo Lex” notează că în scrutinul precedent la fel s-a făcut abuz de resurse administrative, cel mai frecvente fiind:
- Implicarea persoanelor cu funcții publice în campanie (163 cazuri).
- Agitație electorală și colectare de semnături în timpul orelor de lucru (94 cazuri).
- Utilizarea instituțiilor statului pentru promovarea inițiativelor electorale (19 cazuri).
- Asumarea de merite pentru proiecte realizate din fonduri publice (6 cazuri):
„În raport cu scrutinele din 2019, 2020 și 2023, frecvența acestor cazuri a crescut, dar rămâne inferioară alegerilor parlamentare din 2021, un vârf în utilizarea resurselor administrative în scop electoral. Prin urmare, constatăm că utilizarea abuzivă a resurselor administrative este o constantă, indiferent de cine se află la guvernare. Lipsa voinței politice de a sancționa și a nu admite fenomenul perpetuează o competiție electorală inechitabilă și afectează în mod direct încrederea alegătorilor în procesul democratic. Pentru a asigura un proces electoral echitabil, este esențial ca autoritățile să intervină pentru a preveni și sancționa astfel de comportamente, asigurând astfel respectarea principiilor democratice și a statului de drept” – încheie asociația comunicatul.
Autorii raportului de observare au fosmulat și recomandări pentru Parlamentul Republicii Moldova, Comisia Electorală Centrală, Guvernul Republcii Moldova și autorități publice locale și partide politice, precum și îndemnul de a nu admite utilizarea resurselor administrative în detrimentul proceselor democratice și drepturilor fundamentale ale omului.