Dorin Beț din Slobozia-Dușca îmbină armonios muzica, dansul și munca în cadrul Orchestrei Prezidențiale a Republicii Moldova.
Absolvent al Centrului de Excelență în Educație Artistică “Ștefan Neaga” și student la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău, Dorin Beț a pregătit o surpriză pentru săteni.
Pentru prima dată pe scena Casei de Cultură din localitate, unde a făcut primii pași, un artist local va susține teza de licență, ctitorind un spectacol.
Pasiunea pentru muzică o are de mic, când pentru prima dată a simțit vibrațiile acestei lumi încarcate de emoții. De atunci era determinat că trebuie să cânte. Incursiunea în lumea muzicală a început la clasa de acordeon, îndrumat de doamna Ludmila Stahi de la Slobozia-Dușca. Dorința lui cea mare era să fie vocalist și acordeonul nu-l captiva.
A abandonat definitiv studierea acordeonului, când a înțeles că fără un instrument profesionist, ușor manevrabil este mult prea dificil să exceleze: „Este foarte important atunci când un copil, la începuturile sale în domeniul muzical, are un instrument bun la care se poate antrena, însă dacă acesta este vechi și greu de stăpânit, plăcerea se transformă în adevărat chin și e o cale sigură spre a pierde interesul în domeniul respectiv.”
La Centrul de Creație și Agrement al Elevilor, clasa profesorului Andrei Bordian, a avut posibilitatea pe durata a mai mulți ani să însușească tehnica muzicală, să iasă în scenă și să cunoască toate aspectele statutului de artist amator.
După micile cochetări cu muzica din frageda copilărie, a apărut o altă idee, la fel legată de artă – cea de a cunoaște și lumea dansului, care la fel îi era aproape de suflet. Numele și faima pe care îl avea la acel timp Ansamblul de Muzică și Dans Popular ”Țărăncuța”, l-au făcut să vrea și mai mult să danseze, deoarece deja avea în familie un exemplu pozitiv și pentru că îi vedea pe membrii colectivului, mai precis pe actualul coregraf Ruslan Sitișco și pe Iurie Boșcanean drept un exemplu demn de urmat și un model de perfecțiune artistică.
A excelat, devenind rapid unul dintre cei mai buni dansatori pe care formația îi avea, practic nici un solo nu era fără Dorin Beț, iar publicul a simțit și a înțeles că anume el este făcut pentru scenă și pentru dans. Prima dragoste nu se uită niciodată, așa a fost și în cazul lui. Pasiunea pentru muzică a fost mult mai puternică decât pasiunea pentru dans, tocmai din acest motiv a hotărât, după absolvirea gimnaziului, să-și urmeze studiile la Centrul de Excelență în Educație Artistică „Ștefan Neaga”, la specialitatea de canto, dar taxa era prea mare și a ajuns la catedra Instrumente Aerofone și Percuție, specialitatea Percuție.
Nu s-a descurajat, ba din contra, a îndragit rapid și acest instrument, datorită formației Milenium: „M-au cucerit din prima atunci când i-am văzut pentru prima dată la Criuleni, solo-urile la percuție m-au fascinat și de atunci m-am tot gândit, cum ar fi dacă aș putea și eu mânui la fel de virtuos acest instrument?” Datorită ambiției și curajului pe care l-a avut atunci când a acceptat provocarea numită studii la percuție și pentru că era foarte bun la acest instrument, actualmente activează în cadrul Orchestrei Prezidențiale a Republicii Moldova.
Este foarte mândru, dar și conștient de responsabilitatea și necesitatea profesionalismului de care trebuie să dai dovadă pentru a-ți păstra locul în cadrul acesteia: “Munca este foarte complicată, deoarece trebuie să te menții la un anumit nivel în ceea ce privește performanța muzicală, necesită studiu în permanență, căci suntem cei care reprezentăm Republica Moldova atât în țară, cât și peste hotarele ei. Pe lângă orchestra prezidențială noi suntem și orchestra de bază a Armatei Naționale, iar asta după cum bine vă dați seama, necesită o atitudine foarte serioasă. Este o muncă de prestigiu, dar totodată și de mare responsabilitate”.
Pe lângă munca pe care o are la acest moment, mai este și student în an terminal la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Republica Moldova, catedra Management Artistic și Culturologie, specialitatea culturologie. Poate părea straniu, dar cel care obișnuia să se afle în fața spectatorilor, acum se vrea a fi în spatele unui spectacol. În opinia lui, este mult mai interesant să vezi cum un concert ia naștere de la zero și are un succes răsunător, decât să fie în fața publicului pentru câteva momente: “Organizarea unui concert dintotdeauna mi-a plăcut, munca din culise este total diferită de ceea ce văd spectatorii. Port un respect aparte pentru cei care fac din nimic adevărate capodopere.”
Dorința de a studia anume această profesie vine din admirația și respectul pe care o poartă doamnei Claudia Burlacu-Șerșun, care de asemenea este absolventă a aceleiași facultăți din cadrul AMTAP: “Find consătean cu dumneaei m-am documentat foarte mult despre ceea ce face și ce studii are, iar de aici mi-a apărut și întrebarea de ce să nu-i calce cineva pe urme, deoarece pentru mine ea este un etalon.”
Arta este o formă de existență pentru Dorin Beț care nu se vede în alte domenii, deoarece doar pe scenă și în culise găsește tărâmul de zbor al sufletului său. Teza de licență pe care a elaborat-o pentru confirmarea rostului studiilor la AMTAP ține deja de o altă muză, cea a teatrului, Melpomena. Spectacolul ”Uf, și iar e 1 aprilie”, inspirat de creația Ionelei Hadârcă, vine să confirme că oricât de sus s-ar îndrepta ramurile unui copac, puterea și splendoarea lor pe rădăcini se bazează.
Cătălina Istrati