O bună parte din achizițiile planificate de autoritățile publice pentru anul care e pe sfârșite, au cam rămas la nivelul intențiilor, unele administrații înregistrând economii substanțiale din cauza epidemiei de coronavirus din acest an. Și dacă în cazul primăriilor sumele neutilizate au fost mai mici și ele au mai fost redirecționate către alte necesități, pe aceleași linii bugetare, atunci administratorii treburilor aparatului președintelui r. Criuleni ar putea să le lase în sold pentru ulterioara valorificare în anul bugetar următor, ne-a informat Valentina Rabii, contabila-șefă a aparatului. Planul de efectuare a achizițiilor a fost aprobat la începutul anului, publicat pe pagina web a consiliului abia la 11 noiembrie, și până la data de 11 decembrie 2020 deja este clar ce surse au rămas economisite, și chiar zero cheltuieli pe anumite capitole.
Banii programați pentru festivități și delegații oficiale, rămași în conturi
Potrivit Valentinei Rabii, contabilă șefă, au rămas nevalorificați atât bani prevăzuți pentru bunuri și servicii, cât și pentru lucrări. Din suma prevăzută pentru bunuri (1 522 100 lei), economia a constituit cam 600 de mii de lei, dintre care nu au fost cheltuite aproape deloc mijloacele programate pentru mobilier (307 mii), pentru cupe, medalii și diplome (din lipsă de evenimente sportive pentru care au fost prevăzuți – 82,5 mii lei). Din suma licitată pentru anul 2020 pentru produse petroliere (588 de mii de lei), economia a constituit 200 de mii, explicată prin reducerea prețurilor la carburanți și reducerea numărului și intensității deplasărilor din cauza epidemiei de coronavirus de tip nou. Din suma planificată pentru servicii (1 788 400 lei), economia a constituit peste 800 mii de lei. Aceasta s-a format, la fel ca și în cazul economiei la bunuri, din contul corectărilor introduse în activitate de Covid-19. Pentru că nu au fost delegații și nu au trebuit a fi deservite, bugetul aparatului a economisit cca 400 de mii de lei. Din contul altor 200 de mii lei în r. Criuleni urmau să se odihnească grupuri de copii din România, din județele înfrățite, în cadrul unui schimb intercultural, dar și aceștia n-au ajuns în Moldova din cauza restricțiilor de circulație și a epidemiei. N-a fost nevoie nici de banii prevăzuți pentru servicii juridice (reprezentare în instanțe pe litigii cu participarea Consiliului raional – 37 de mii de lei), ca și de 50 de mii de lei din care urma să meargă femeile bugetare din raion, cu prilejul zilei de 8 martie, la un spectacol teatral, chiar dacă starea de urgență fusese impusă după 16 martie.
Economii s-au înregistrat și la suma de 20 de mii de lei prevăzută pentru servicii de curățare chimică a covoarelor. O parte din covoare au mai rămas să acopere defectele scărilor care duc de la parter la etajul doi și cele ale parchetului de la et. 1, asta deși din cei 403 mii de lei prevăzuți pentru lucrări de reparație curentă a clădirii Consiliului s-au cheltuit doar jumătate. Nevalorificate au rămas și sumele pentru servicii de transport și aproape toată suma pentru servicii de sonorizare a evenimentelor, care nu au avut loc, cu excepția ceremoniei „Omul anului 2019”, desfășurată până la epidemie. Celelalte cheltuieli din listă s-au încadrat în limitele planificate.
Cea mai valorificată parte a cheltuielilor aparatului a fost în 2020 capitolul ”Lucrări” – deservirea drumurilor de interes raional. Pentru lucrări de reparație aparatul a valorificat 9 667 900 de lei, din care a rămas să fie făcută ultima plată pentru firma prestatoare, în valoare de cca 1 mln de lei.
Ce se va întâmpla cu economiile?
Valentina Rabii ne informează, că sursele alocate achiziționării bunurilor și serviciilor care asigură funcționarea aparatului administrativ nu sunt retrase din conturi, dar rămân în sold pentru necesitățile din anul următor, pentru aceleași linii de buget.
Din economiile rămase la capitolele carburanți și deservire tehnică a parcului autoritatea executivă a planificat să procure o mașină nouă, deoarece parcul de autoturisme al aparatului consumă multe resurse din cauza mașinilor scumpe devenite între timp și vechi, unele pățite și prin accidente. Astfel, prin modificarea Planului de efectuare a achizițiilor, aprobată de președintele raionului Pavel Spînu la 5 octombrie, suma de 375 de mii de lei din economii a fost redirecționată pentru procurarea unei mașini noi. Pavel Spînu a motivat această achiziție prin înlocuirea treptată a autoturismelor Skoda cu mașini de clasa econom care ar fi și mai ieftine în exploatare. Pe 18 decembrie va avea loc a doua licitație publică pe această achiziție, după ce la prima licitație din 4 noiembrie a parvenit o singură ofertă și concursul n-a avut loc.
Valentina Rabii: ”Parcul de mașini este vechi, majoritatea au uzura 100%, și mereu se bagă bani pentru reparații. Funcționale sunt la moment 3 autoturisme, inclusiv cel procurat anul trecut (n.r. – o Skoda Superb de 550 mii de lei). E mai eficient să cumperi o mașină nouă, decât să dai mereu bani mari pentru reparația celor vechi. De exempliu, mașina care a exploatat-o dl Ogor a fost foarte scumpă în deservire, și fără folos, că mereu era defectă. În plus, a mai fost accidentată câțiva ani în urmă, nu e bună deloc” – a informat contabila-șefă. Întrebată dacă informațiile care se conțin în nota informativă a consilierilor care au cerut demisia vicepreședinților Ogor și Onica, ar fi adevărate, și anume faptul că sub pretextul reparației mașinilor de serviciu la serviceuri s-ar fi folosit bani pentru reparația mașinilor personale ale angajaților, Valentina Rabii a spus că ”N-am văzut așa ceva. Când vine factura, semnează pe ea responsabilul. Eu verific fiecare factură, sunt scrise mașinile noastre. Pentru asta își asumă responsabilitatea acel care a făcut, dar conform documentelor, nu se poate” .
Vasile Frunza, șeful interimar al secției economie, ne-a informat că sunt pregătite pentru vânzare prin licitație mai multe autoturisme vechi, inclusiv trei Jiguli-uri și două Șkoda, pentru că, citat: ”Ne trebuie o unitate de transport sa fie de serviciu, una economă și ieftină de exploatat, cum ar fi un Logan, de exemplu”. Faptul că planul de achiziții pentru anul 2020 a fost publicat pentru informarea cetățenilor tocmai pe 11 noiembrie, Vasile Frunza consideră că a fost o greșeală, nu o rea intenţie.
Funcționarii ne asigură că responsabilii de achiziții de bunuri și servicii, deși nu sunt obligați în cazul contractelor de mică valoare, ar face rost de trei oferte, ca să o aleagă pe cea mai ieftină și, totodată, să se asigure de calitatea celor procurate. Pentru lucrări de construcție, contracte de valoare mică sunt cele până în 300 de mii de lei, pentru bunuri și servicii – până la 240 mii cu tot cu TVA.
Proiectele ”cu barbă” continuă să cauzeze cheltuieli din bani publici
Consiliul Raional Criuleni continuă să cheltuie bani pentru arenda spațiului de depozitare și paza echipamentului primului proiect ”cu barbă” din r. Criuleni de după independență, început încă în anul 2005 – cel de construcție a colectorului de reziduri, care urma să se finiseze ori la Onițcani, ori la Vadul-lui-Vodă.
Guvernările s-au schimbat multe de atunci, obiectul nu a mai fost construit, or. Criuleni a rămas dependent de serviciile stației de epurare a or. Dubăsari, iar bugetul continuă să tragă și în 2020 ponoase pentru un proiect ratat, care după 2008 a mai fost abordat, dar mai mult declarativ. Astfel, în 2020, două societăți comerciale din or. Criuleni, după cum ne spune Valentina Rabii, ar fi beneficiat de bani din buget, în total – 110 mii de lei pentru ”pază colector”: ”Suma crește de la an la an, pentru că aceste plăți le sunt calculate după cum ne dictează normativele Legii bugetului, și ar fi posibil ca în 2021 să plătim mai mult. Utilajul costă milioane, dar el nu este de nici un folos. Echipamentele sunt uzate moral, nu mai trebuie nimănui”. Plățile anuale pentru aceste servicii au început de la 40 de mii de lei.
Descoperim că în lista de servicii nevalorificate rămâne și suma de 10 mii de lei pentru deservirea camerelor video, pe care în 2019 le-a cerut fostul președinte, Ion Țurcan. Pentru instalarea camerelor video ce supraveghează Consiliul raional, generalul Țurcan a dispus în 2019 alocarea a 93 de mii de lei, investiție devenită inutilă în 2020 și care nu s-a bucurat de atenția actualei conduceri. ”Camerele sunt stopate, ele nu funcționează, de aceea nu am valorificat acești 10 mii de lei pentru întreținerea lor” – a explicat Valentina Rabii.
Expertă: planificarea se face reieșind din priorităţi
Ala Revenco, expertă în achizitii publice, consideră că: „Autoritățile trebuie să planifice bugetul, dar și achizițiile, reieșind din prioritățile și necesitățile cetățenilor, dar nu doar din perspectiva propriului confort. Cetăţenii urmează să monitorizeze, în primul rând, ca să fie asigurată transparența procedurilor de achiziții publice și anume: publicarea pe pagina web a autorității contractante a Planului de achiziții, a Rapoartelor și dărilor de seamă privind realizarea achizițiilor. Evident, că o atenție deosebită merită achizițiile de valoare mică, deoarece aceasta este o metodă de a favoriza agenții economici preferați, dar și de a procura bunuri/servicii fără transparență și concurență, fapt care lasă loc pentru abuzuri și ilegalități”.
S. Cernov
Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului „Integritate, monitorizare, responsabilizare și intoleranță la corupție”, componentă a proiectului „Angajament civic pentru o guvernare locală mai bună” cu sprijinul financiar acordat de Biroul de Cooperare al Elveţiei în Moldova și Secretariatul Transparency International (programul granturi mici al Transparency International – Moldova).