Moldova: de la ”cod portocaliu” la ”stare de urgență”

Cronica schimbărilor produse în viața cetățenilor R. Moldova de către pericolul răspândirii virusului Covid-19:

24 februarie 2020 - instituirea ”codului galben” de alertă privind răspândirea Covid 19;

8 martie – primul caz de infecție confirmat în R. Moldova; 145 de persoane aflate în același avion de la Milano la Chișinău rugate să se autoizoleze în carantină la domiciliu.

8 martie ”cod portocaliu” de alertă privind Covid 19; 12 cazuri suspecte înregistrate pe teritoroiul R. Moldova;

11 martie – suspendarea activității școlilor, grădinițelor, școlilor profesionale, universităților, colegiilor initial până la 23 martie, ulterior termenul a fost prelungit până la 1 aprilie 2020. Începând cu 11 martie sunt interzise manifestările, măsurile, întrunirile în masă cu participarea unui număr de 50 persoane sau mai mare, până la 1 aprilie 2020, cu revizuirea ulterioară a termenului dat, în funcție de situația epidemiologică. Se anunță 3 cazuri confirmate și 22 suspecte.

12 martie4 persoane confirmate, alte 30 de cazuri – suspecte. Unele instituții publice le recomandă cetățenilor să nu le viziteze, dar să-și resolve problemele apelând la numerele de telefon anunțate.

13 martie – teatrele și sălile de concert anunță amânarea/contramandarea spectacolelor, concertelor, vizitelor organizate la muzeu, activitaților masive în biblioteci. Parlamentul decide să restricționeze accesul jurnaliștilor în sala plenului.  Unii angajatori sunt îndemnați de către autorități să permită munca angajaților de la domiciliu, în cazurile în care aceasta este posibil. Se interzice desfășurarea antrenamentelor în instituțiile de tip sportiv (săli de sport, fitness, bazine de înot, centre de tineret, etc).

13 martie, ora 17.00 – Guvernul emite ”cod roșu” de alertă privind răspândirea Coronavirusului. Opt persoane confirmate că au contactat virusul.

14 martie – se anunță suspendarea curselor aeriene din Italia și Franța; suspendarea tuturor activităților cu caracter religios (cerință ignorată de unele culte religioase); activitatile concertistice, discotecile, vizitele în muzee, bazine, săli de fitness, de agrement și recreere.

15 martie – suspendarea tuturor zborurilor din Europa spre Republica Moldova. 12 cazuri confirmate, 27 cazuri suspecte. Primele două cazuri de contact local al infecției (la persoane care s-au infectat acasă, nu peste hotare).

16 martie – se închid piețele comerciale. Intră în vigoare pedeapsa penală (modificări la Codul Penal adoptate de Parlament de urgență) pentru nerespectarea regimului de carantină și, deci, răspândirea virusului.  Iau amploare mesajele de prevenire: “Noi lucrăm, dar voi staţi acasă”! sau ”#StaiAcasă!”. Sfârșitul zilei anunță un bilanț de 29 de cazuri confirmate de persoane infectate (15 de import și 14 cu transmitere locală). Se anunță primul caz de însănătoșire. Președintele Igor Dodon cere Parlamentului instituirea stării de urgență, începând cu 17 martie, însă permite, cu două zile mai devreme, desfășurarea alegerilor parlamentare noi în circumscripția 38 Hâncești. În rezultat: 10 cazuri de infecție confirmate la nivel național sunt din acest raion. Două sate (Bălceana și Sofia) intră în carantină totală.

17 martie – Parlamentul instituie starea de urgență în Republica Moldova, pentru prima data în istorie, pe un termen de 60 de zile.   Premierul moldovean, Ion Chicu, a anunțat că începând cu 17 martie, de la ora 00:00, indiferent de destinație, este sistat total traficul aerian. Totodată, cetățenii străini nu vor mai putea să intre în R. Moldova, pe nicio cale.

La finalul zilei de 17 martie, responsabilii din sănătate au anunțat 30 de cazuri confirmate de Covid (cu unu mai mult decât ieri) și peste 40 de cetățeni suspecți. Ultimul caz de nfecție este unul de import.

 

Măsurile care pot fi aplicate în R. Moldova pe durata stării de urgenţă:

a) evacuarea provizorie a cetăţenilor din zonele ce prezintă pericol pentru viaţă şi asigurarea obligatorie a acestora cu locuri de cazare permanentă sau provizorie; b) instituirea unui regim special de intrare şi ieşire din ţară; c) dispunerea raţionalizării consumului de alimente şi de alte produse de strictă necesitate; d) introducerea regimului de carantină şi luarea altor măsuri sanitaro-antiepidemice obligatorii; e) efectuarea, în modul stabilit de lege, a  rechiziţiilor de bunuri în scopul prevenirii şi lichidării consecinţelor situaţiilor care au impus declararea stării de urgenţă; f) stabilirea unui regim special de lucru pentru  agenţi economici şi instituţii publice, soluţionarea altor chestiuni privind activitatea acestora, necesare desfăşurării lucrărilor de salvare-deblocare şi a altor lucrări de neamînat; g) modificarea procedurii de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice; h) interzicerea demisiei lucrătorilor, cu excepţia cazurilor prevăzute de actele normative, pentru această perioadă; i) chemarea cetăţenilor pentru prestări de servicii în interes public în condiţiile legii; j) introducerea unor reguli speciale de utilizare a mijloacelor de telecomunicaţii.

În cazul declarării stării de urgenţă, fapt ce impune necesitatea prevenirii, diminuării şi lichidării consecinţelor acestora, planificarea, organizarea şi coordonarea activităţii de aplicare a măsurilor impuse revin Comisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova, iar coordonarea aducerii la îndeplinire a măsurilor de rigoare revine Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, local – Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova.

Autoritățile de resort pot interzice sau limita circulaţia persoanelor în anumite localităţi şi în anumite ore şi eliberează, în cazuri justificate, permise de liberă circulaţie. Se poate exercită dreptul exclusiv de a interzice desfăşurarea adunărilor, manifestaţiilor publice şi a altor acţiuni de masă. În perioada „stării de urgență”, s-ar putea mări numărul de polițiști, agenți de patrulare pe strazi, pentru asigurarea și verificarea respectării regulilor stabilite de autorității. Tot în această perioadă pot fi efectuate mai multe razii polițienești.

Pe perioada „stării de urgență”, Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova coordonează activitatea mijloacelor de informare în masă privind informarea populaţiei despre cauzele şi proporţiile situaţiei excepţionale, despre măsurile întreprinse de Guvern pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situaţii şi protecţia populaţiei, precum şi privind familiarizarea populaţiei cu regulile de comportare în timpul situaţiei excepţionale.

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *