La Coşerniţa s-a ieftinit apa, consumatorii au de achitat, în schimb, alte cheltuieli

La finele anului 2019, consiliul sătesc Coşeniţa a decis ca apa din apeductul sătesc, administrat de către Înterpinderea Municipală “Coşerniţanca” să coste nu 15 lei, dar 9 lei pentru un metru cub. Noul tarif a intrat în vigoare la data adoptării deciziei de către aleşii locali, adică la 13 decembrie 2019. Tot atunci, consilierii au aprobat şi modelul noului contract, pe care consumatorii urmau să-l încheie cu întreprinderea prestatoare.

Şase luni mai târziu, la 19 iunie 2020, consiliul local Coşerniţa revine la discuţia problemelor Întreprinderii Municipale săteşti, şi adoptă decizia nr. 4/4 prin care încearcă să impună consumatorilor anumite obligaţii faţă de cheltuilelile întreprinderii care le livrează apă. Necesitatea unei astfel de decizii a apărut în rezultatuil micşorării tarifului, şi întreprinderea a devenit neprofitabilă, de aceea abonaţii la apeduct vor plăti şi costurile reparaţiilor pe liniile de apeduct, în caz de avarie, distribuite unirform către toţi consumatorii înregistraţi. Decizia mai stabileşte deconectarea de la apeduct a consumatorilor care nu dispun de contoare (echipamente de măsurare).

Aceştia vor avea apă după ce-şi procură din contul propriu contor, îl sigilează şi achită taxa de reconectare în valoare de 1000 de lei. Conform punctului 1.2 al deciziei date, consumatorii care au contor, dar la care, în urma verificării, au fost depsitate conexiuni înafară contorului (furt de apă), vor fi deconectaţi. Aceştia vor putea fi conectaţi, la solicitare, dar numai după ce înlătură neajunsurile găsite şi achită o taxa de 1500 de lei. Totodată, prin aceeaşi decizie, consumatorii au fost obligaţi, din cont propriu, în termen de trei luni, începând cu 30 iunie 2020, să amplaseze contoarele în cea mai apropiată fântână de redistribuţie a apei, pe linia apeductului. Consumatorii care doresc conectare nouă, achită 600 de lei contribuţie.

Secretarul Consiliului sătesc Coşerniţa, Serghei Iovu, explică necesitatea aplicării unui tarif mai mic: “La tariful de 15 lei pe metru cub, aveam probleme mari cu achitarea apei. Întrepinderea Municipală a acumulat foarte multe datorii şi nu putea funcţiona normal din cauza asta. Am pornit de la considerentul că micşorarea tarifului va încuraja populaţia să achite mai bine consumul. Până la ieftinire, apa la Coşerniţa era cea mai scumpă în raion. În prezent apeductul este alimentat din propria sondă arteziană, iar atunci când se alimenta de la Apă-CanalChişinăui, situaţia era cam aceeaşi:coşerniţenii sunt datori întreprinderii cu aproximativ 300 de mii de lei”. Sectretarul a mai adăugat că datoriile s-ar fi acumulat în perioada 2016-2019, când banii erau prost contabilizaţi.

 

robinet

Foto -simbol

Vasile Cegodari, care este consilier local, şi care exercită, până la organizaarea consursului, funcţia de administrator al Întreprinderii Municipale, spune că lucrurile, după anunţarea noului tarif la apă în Coşerniţa, merg puţin mai bine. Cele patru persoane antrenate acum la gestionarea apeductului, afirmă Cegodari, nu pot fi numiţi “angajaţi”, pentru că exercită atribuţiile voluntar, fără salariu. Este vorba de un lăcătuş, un contabil, un casier şi administratorul.

Vasile Cegodari: “De la 1 noiembrie, 2019, de când s-a schimbat primarul, la primul consiliu la care am luat decizii, am pus întrebarea să schimbăm taruful la apă. Dar problema cu apa la Coşerniţa e problema numărul unu de 20-30 de ani. Lumea n-a fost învăţată să consume şi să achite regulat şi disciplinat. Noi am avut apă de la ApăCanal, mult timp, bună şi ieftină. Dar s-au format datorii şi ne-au închis. Deja în 2016 am trecut la fântâna arteziană a satului, care a fost în gestiunea unui agent economic, dar care a transmis-o în gestiunea primăriei. După ce am micşorat tariful la apă, lumea achită mai bine. Lucrăm şi vrem să-i învăţăm pe oameni să vină şi să achite sinesteătător pentru apă, pentru că nu avem de unde lua un controlor, este imposibil. Toate datoriile actuale a întreprinderii “Coşerniţanca” şi a asociaţiei consumatorilor de apă “Izvorul Alb”, care a gestionat apeductul mai devreme, se ridică la aproximativ jumătate de million de lei. Banii acumulaţi de la populaţie sunt folosiţi în prezent doar pentru achitarea energiei electrice folosite la pompare, dar şi datoria faţă de distribuitorul de energie depăşeşte 10 mii de lei”.

Drept o realizare, în opinia lui Vasile Cegodari, este faptul că în ultimile 9 luni, administratorii întreprinderii nu au luat nici un ban din fondul disponibil al bugetului local pentru necesităţile apeductului, aşa cum se făcea în mandatul anterior. Asta ar însemna că tot ce se consumă acum se achită doar de către consumatori. În urma unui control minuţios, în luna mai 2020, s-a depsitat că aproximativ fiecare al treilea consumator şmecherea înafara contoarelor. Situaţia a fost raportată consiliului local în iunie, unii datornici au primit acasă avertizări în scris că vor fi debranşaţi. “Chiar am deconectat apa la începutul lunii iulie, pe vreo săptămână, ca să le arătăm oamenilor ce înseamnă să trăieşti fără apă…”, explică administratorul temporar pârgiile de care face uz.

S. Cernov

 

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *