Un proiect de instruire și mentorat pentru cadrele didactice din 50 de școli din Republica Moldova ar putea lua amploare în următoarele săptămâni, anunță Dan Perciun, ministrul Educației. Proiectul cu titlu de „pilot” presupune că învățătorii din 50 de instituții de învățământ, la prima etapă, vor beneficia de instruiri și mentorat pe mai multe teme, agreate cu ei, pentru a le crește competențele și implicarea instituției în schimbările, care se așteaptă a fi văzute în „predarea la clasă”.
Instruirile vor cuprinde un număr total de 2500 de profesori, cam 10% din toate cadrele didactice care activează azi în RM. Bugetul programului este 6 mln de lei. Programul va dura până la finele anului curent. Vor avea loc 75 de ore de contact direct, 100 de ore de instruire individuală, 35 de ore de folow-up și până la 35 de ore de mentorat și consiliere pentru fiecare instituție de învățământ.
Dan Perciun a îndemnat instituțiile să aplice la program, să manifeste deschidere să-și crească competențele pentru a însuși acest program până la finele anului. Formularul de înregistrare va fi accesibil de pe pagina web a ministerului www.mec.gov.md
„Calitatea predării la clasă depinde, în primul rând, de cunoștințele și competențele cadrelor didactice și prin acest proiect pilot ne propunem să regândim procesul de formare continuă, instruirea cadrelor didactice. Generațiile de copii au noi necesități, profesorii se confruntă cu noi provocări, iar proiectul pilot vine cu abordări diferite față de formarea continuă. Dacă de obicei, tradițional, cadrele didactice achitau pentru aceste formări și ele se desfășurau undeva la centru, în grupe create din profesori din diferite instituții de învățământ, iar la revenire în instituție nu găseau deschiderea pentru implementarea acelor schimbări, competențe noi pe care le-a căpătat în cadrul cursurilor de formare și nu se producea o schimbare la clasă, în cadrul acestui proiect pilot o să avem o abordare total diferită: formatorul va veni în clasă la cadrul didactic, se va lucra nu cu un profesor izolat, dar cu întreaga comunitate școlară. Se urmărește ca acele noi abordări să fie susținute de întregul colectiv pedagogic, ca să avem, în final, o transformare a instituției de învățământ.” – explica ministrul Perciun raționamentele promovării acestui fel de mentorat.
Tematicile cursurilor de mentorat, potrivit ministrului, au fost consultate cu cadrele didactice. Solicitările lor țin de teme precum inteligența emoțională, starea de bine, cultura organizațională în cadrul instituției, comunicarea eficientă cu elevii, adaptarea la diversitatea elevilor, construirea încrederii și respectului în cadrul instituțiilor de învățământ, relația cadre didactice-părinți, parteneriate bazate pe respect, implicarea părinților în viața instituției de învățământ, etc. Ministrul promite că se va atrage atenție mai mare educației incluzive, care este un subiect complicat, adesea invocat drept dificil pentru cadrele didactice, de aceea acestui subiect îi va fi dedicat un modul separat.