
Administrația de Stat a Drumurilor are în gestiune 5,963, 2 km de drumuri naționale și 3,327,1 km de drumuri regionale. În 2024 conform raportului anual al Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) pentru întreținerea și reabilitarea rețelei de drumuri publice au fost valorificate circa 1,95 miliarde de lei sau 96,7% din sursele alocate .
Pentru procurarea tehnicii, utilajelor şi a echipamentelor s-au cheltuit 10,4 milioane lei sau 0,5% din suma totală alocată din Fondul rutier pentru 2024.
Cea mai mare sumă – de aproximativ 674,3 milioane lei a fost direcționată pentru întreținerea de rutină/curentă pe timp de vară sau iarnă a drumurilor. De notat că întreținerea pe timp de vară a drumurilor a costat de 2,5 ori mai mult decât pe timp de iarnă, scrie mold-street.com
Potrivit raportului circa 194,35 milioane lei (circa 10% din bugetul alocat), au fost cheltuite pentru gestionarea drumurilor publice, iar 650 milioane lei au fost adirecționați pentru reparații capitale ale drumurilor și podurilor.
Acoperirea cheltuielilor din câteva litigii în arbitraje internaţionale iniţiate de companii străine, care au reparat drumurile din Republica Moldova au costat cca 121 milioane de lei. Plata despăgubirilor în litigiul cu firma românească Pa & Co International SRL a constituit 90 milioane de lei, iar peste 31 milioane lei au fost cheltuiţi în litigiul cu Aecom Inocsa SLU.
Proiectul de lege care prevedea reorganizarea Întreprinderii de Stat „Administrația de Stat a Drumurilor” în Societate pe Acțiuni (SA) „Administrația Națională a Drumurilor“ (AND) cu capital integral de stat, votat în mai 2023, a rămas în sertar.
Legea prevede că după reorganizare și creare, S.A. „Administrația Națională a Drumurilor” va fuziona prin absorbție cu 10 companii ale statului din domeniul infrastructurii drumurilor. E vorba de 10 societăți pe acțiuni, în care statul deține cote de la 96,8% la 99,8% din capital și care anterior au fost scoase la privatizare, dar nu și-au găsit cumpărător, inclusiv SA „Drumuri Criuleni”. Deocamdată reforma nu s-a produs.
Apropo, principalele surse de finanțare ale ASD sunt alocațiile de la bugetul de stat, inclusiv Fondul Rutier și banii contractați prin acordurile internaționale de investiții.