Angajații Centrului de Plasament Temporar pentru Refugiați, 19 la număr, care funcționează în incinta căminului nr. 2 al Școlii Profesionale din or. Criuleni, nu și-au ridicat salariile pe ultimele 5 luni. Despre acest fapt am fost sesizați chiar de către angajați.
„Eu m-am eliberat la finele anului trecut, dar restanța pentru munca depusă am primit-o abia în martie, anul curent” – ne-a spus una dintre fostele angajate. O altă angajată a spus că de patru luni nu primește salariul.
Într-un răspuns adresat redacției „Est-Curier”, semnat de către Secretarul general al ministerului, dl Alexandru Iacub, suntem informați, cu referire la finanțarea Centrului de Plasament Temporar pentru Refugiați din or. Criuleni, despre următoarele: „Conform Dispoziției Comisiei pentru Situații Excepționale nr. 74 din 28.06.2023, au fost alocate mijloace financiare din Fondul de Intervenție a Guvernului în sumă de 445,7 mii lei pentru CPTR creat de către IP Școala profesională or. Criuleni, în scopul acoperirii cheltuielilor efectuate în lunile februarie – aprilie 2023.”
Din același răspuns este clar că și plățile anterioare pentru necesitățile de funcționare a Centrului s-au făcut cu întârziere, citat: „În anul 2023 au fost alocate mijloacele financiare pentru întreținerea Centrului de Plasament Temporar pentru Refugiați, conform următoarelor dispoziții ale Comisiei pentru Situații Excepționale (DCSE):
- DCSE nr. 57 din 19.01.2023, au fost aprobate 279,2 mii lei pentru luna noiembrie 2022;
- DCSE nr. 58 din 28.01.2023, au fost aprobate 335,2 mii lei pentru luna decembrie 2022;
- DCSE nr. 65 din 03.04.2023, au fost aprobate 84,4 mii lei pentru luna ianuarie 2023.
În anul 2022 (începând cu lunile martie – octombrie) în temeiul Dispozițiilor Comisiei pentru Situații Excepționale pentru Centrul de Plasament Temporar pentru Refugiați, creat de către IP Școala profesională or. Criuleni au fost alocate surse financiare din Fondul de Intervenție a Guvernului în sumă de 1495,4 mii lei, fiind încheiate contracte de prestări servicii cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în baza cărora a fost efectuată finanțarea pentru gestionarea Centrului de plasament temporar pentru refugiați”.
Finanțarea se face în temeiul următoarelor documente justificative:
- facturile fiscale pentru luna precedentă privind serviciile prestate;
- copiile facturilor fiscale ale furnizorilor/prestatorilor;
- actele de prestare a serviciilor;
- lista persoanelor care primesc salariu pentru asigurarea activității CPTR;
- informație detaliată privind cheltuielile efectuate pe luna respectivă;
- documentele confirmative privind cheltuielile efectuate; notele explicative/informative privind calcularea sumelor din facturi fiscale.
Vasile Iapără, directorul instituției și angajator al personalului din acest CPTR, solicitat de „Est-Curier” a spus că la data de 5 iulie 2023 banii încă nu au ajuns la contul instituției, în rest, nu dorește să fie citat privind această problemă.
Ministerul Finanțelor, în „Informația privind repartizarea și finanțarea mijloacelor din fondul de intervenție al Guvernului în ianuarie – mai 2023”, publicată pe pagina oficială a instituției, arată că în perioada 19 ianuarie – 3 aprilie 2023, pentru centrele de plasament temporar pentru persoanele refugiate, create de instituțiile publice din subordinea autorităților publice centrale, întreprinderile de stat, societățile cu capital majoritar de stat, organizațiile necomerciale, s-au alocat 4 164,1 mii lei, dintre care efectiv finanțate 4 022 mii lei.
Fondul de urgență este destinat pentru finanţarea cheltuielilor bugetare care întrunesc concomitent următoarele criterii de eligibilitate:
- comportă caracter de urgenţă;
- survin pe parcursul anului și nu au putut fi cunoscute pentru a fi prevăzute în bugetul aprobat;
- nu există rezerve în bugetele aprobate pentru autorităţile publice (HG nr. 862 din 18 decembrie 2015). Scopul fondurilor de urgenţă este de a oferi Guvernului posibilitatea să răspundă prompt la anumite necesităţi de finanţare în situaţii imprevizibile și excepţionale, care survin pe parcursul anului bugetar.
S. Cernov