Cum acționează escrocii?
De regulă, frauda îmbracă 2 forme:
- Escrocul obține acces la contul de e-mail al unui furnizor și cere o plată folosind o factură falsificată, dar foarte similară cu una veritabilă.
- Escrocul pretinde că este un reprezentant legal al furnizorului și cere modificarea datelor bancare de plată (prin e-mail, telefon sau fax), astfel încât să poată încasa valoarea unei facturi în conturile proprii.
Ce poți face pentru a preveni frauda cu facturi?
Dacă ești anunțat că datele bancare ale beneficiarului s-au schimbat sau pur şi simplu primești o factură care conține un alt cont bancar decât cel obișnuit, atunci asigură-te că nu ești victima unei tentative de fraudă cu facturi:
- folosind un alt canal de comunicare decât cel prin care ai primit această înștiințare, confirmă modificările cu furnizorul;
- cere confirmarea de la o persoană de contact în care ai încredere şi pe care o știi deja. Pentru siguranță, include denumirea băncii şi ultimele 4 cifre ale contului în care urmează să faci plata;
- asigură-te că angajații şi colaboratorii tăi sunt la curent cu acest tip de fraudă și cunosc care sunt măsurile ce trebuie să le întreprindă;
- solicită angajaților să verifice şi să semnalizeze orice li se pare suspect la plata unei facturi.
Anunță-ne despre orice tentativă de fraudă, expediind un e-mail la bancă și sesizează poliția, dacă ai devenit victima acesteia.
Fii vigilent!