Tabăra de la Slobozia Duşca, se pare, va fi unica care va oferi servicii de odihnă copiilor din raionul Criuleni în vara anului 2018.
Pe data de 12 iunie, Consiliului raional Criuleni a desfăşurat licitaţia repetată, la care au depus ofertele cinci agenţi economici. Bătălia s-a dat pentru 1600 de foi, ofertă divizată în două loturi. Conform cerinţelor stipulate în anunţul din 25 mai, publicat în buletinul achiziţiilor publice nr. 40, autoritatea contractantă şi-a exprimat intenţia de a procura un lot întreg de 1400 de foi divizat pe maxim patru ture, şi alt lot de 200 de foi în două ture a câte 100 de foi, pentru şcoli de vară tematice, organizate de către Direcţia Educaţie Criuleni – una pentru consiliile de elevi, şi alta pentru discipolii Centrului de agrement al elevilor şi filialele acestuia.
La deschiderea pachetelor cu documente, pentru un sejur de 10 zile, ofertele arătau în felul următor:
SRL „Cuşmărica” (tabăra „Cuşmărica” de la Răculeşti) – 200 de foi în lotul I şi 200 de foi în lotul II, cu preţul de 1300 de lei foaia.
„AgroTiras” SRL (tabăra „Nistru” de la Molovata Nouă, r. Dubăsari) – 200 de foi a câte 1360 de lei.
SRL „Torent-Plus” (tabăra „La PopaS” din Cocieri r. Dubăsari) – 200 de foi la preţ de 1490 lei fiecare.
SRL „DIPO-Consulting”, (tabăra „Floricica” din Vadul-lui-Vodă) – 200 de foi cu 1349 de lei fiecare.
SRL „Olcriscom” (tabăra „CristianO” din Slobozia Duşca) – 1400 de foi la preţul de 1345 de lei şi 200 de foi din lotul II cu preţul de 1200 de lei fiecare.
Guvernul dă 1750, antreprenorii – mai puțin
La sfârșitul procedurii de deschidere a ofertelor, directorul companiei „Torent-Plus”, Serghei Popa, a adresat grupului de lucru întrebarea, cum poate oferta de 1200 de lei să fie atât de mică, dacă Guvernul a calculat, că un sejur de 10 zile la tabără trebuie să coste nu mai puţin de 1756 de lei, dintre care cel puţin 910 lei trebuie să fie alimentarea, iar ofertantul poate diminua oferta cu până la 15%?! Serghei Popa a făcut trimitere la HG Nr. 285 din 04.04.2018 „Cu privire la organizarea odihnei de vară a copiilor şi adolescenţilor în sezonul estival 2018”, şi a mai adăugat că „…aici ceva nu-i curat la mijloc, or legea stipulează clar că minimul este asigurat cu cel puţin 85% din suma normativului”. Serghei Popa a primit asigurări de la Veaceslav Burlac, preşedintele grupului de lucru, că va solicita antreprenorului explicaţii, conform Legii privind achiziţiile publice, în partea de justificare a ofertei exagerat de mici, şi că procedura va fi extrem de transparentă.
În urma evaluării ofertelor, unica companie care a confirmat că va putea găzdui cei 1400 de copii în patru ture, a fost „Olcriscom”. Aceasta a fost declarată câştigătoare pentru lotul I, costul sejurului fiind de 1345 de lei. Deşi „Cuşmărica” a dat pentru lotul I un preţ mai mic, care era şi principalul criteriu de evaluare, capacitatea de a asimila 200 de foi în două ture, şi nu 1400 în patru, nu a permis ofertei să treacă. Lotul II a fost atribuit la fel companiei „Olcriscom”, care s-a oferit să găzduiască cele două tabere tematice cu 1200 de lei pentru fiecare din cele 200 de foi. Ulterior grupul de lucru pentru achiziţii a decis că încă 503 foi, respectiv, copii, se vor putea odihni în tabără, or, diferenţa dintre suma alocată de consiliu şi suma licitată a fost de 677 mii lei. Şi aceste 503 foi vor fi atribuite taberei câştigătoare, pentru organizarea unei ture sportive, la care să poată participa echipele şcolilor sportive in-corpore, dar şi participanţii la spartachiada turistică. Acest sejur va avea loc între 14 şi 23 august. Prin urmare, numărul de foi procurate pentru copii de către Consiliul Raional a crescut de la 1600 la 2103, fapt ce i-a mulţumit pe funcţionari, care au împachetat astfel aproape 2 mln 800 mii lei unui singur agent economic. Prima tură va începe la 21 iunie 2018, iar ultima se va termina la 23 august.
Licitație asistată de deputatul, care e și proprietarul companiei câștigătoare
Pe parcursul evaluării ofertelor, membrii grupului de lucru nu au avut nici o întrebare legată de ofertele companiilor participante la licitaţie, practic, nu au luat în mâni nici unul dintre documentele conţinute în pachetele depuse şi au votat unanim deciziile propuse de preşedintele grupului, tot el şi preşedintele raionului.
La lucrările comisiei de evaluare a asistat şi deputatul Oleg Ogor, care este unicul fondator al SRL-ului care a câştigat licitaţia.
Solicitat de „Est-Curier” să explice în ce calitate asistă, dumnealui a spus că face uz de dreptul său de deputat. Întrebat dacă nu i se pare că prin prezenţa sa a putut influenţa decizia membrilor grupului de lucru, or, este o persoană interesată, iar persoanele interesate nu participă la evaluare, Oleg Ogor a spus că statutul de deputat îi permite, că nu a participat în calitate de ofertant, ci de deputat, citat: „ca să se petreacă procedura de licitaţie corectă. Nu văd nici o lobare de interese”. La observația, că practic, a condus licitaţia, în timp ce membrii grupului de lucru nu au solicitat măcar unul dintre documentele depuse în cele cinci pachete, deputatul a răspuns: „N-am condus licitaţia. Nu-i treaba mea să le arăt pachetele. Eu am venit doar să văd cu acea sumă, cu diferenţa de preţ. În rest nu m-am implicat în nimic, fiindcă este preţul. Preţul la „Olcriscom” este destul de bun. Dacă era să fie preţul exagerat, atunci e cu totul altceva”.
Preşedintele grupului de lucru şi, concomitent, cel al raionului, Veaceslav Burlac, solicitat să explice de ce la evaluare nu au participat toţi ofertanţii, ci doar dl deputat, care, prin coincidenţă, este şi proprietarul unităţii câştigătoare, a spus: „Proprietarul taberei de odihnă nu este Oleg Ogor, proprietarul taberei este „Olcriscom” SRL, care este fondată de Oleg Ogor”. Întrebat cum comentează că membrii grupului de lucru, practic, n-au avut nici o întrebare privind ofertele, că deputatul s-a comportat practic ca un ofertant – a explicat preţul mic şi conţinutul raţiei calorice în locul ofertantului, Veaceslav Burlac a răspuns că le-a arătat tuturor membrilor documentele, şi că dl Ogor a precizat, că asistă doar în calitate de deputat. Veaceslav Burlac şi-a mai exprimat şi mulţumirea pentru lucrul făcut: „Diferenţa de preţ de la prima licitaţie şi la a doua este foarte mare, – a menţionat preşedintele raionului. – Noi am câştigat încă 500 de foi! Eu nu vâr mâna în banii statului şi nu încerc cumva să prejudiciez statul Republica Moldova, bugetul consiliului raional, iar ceea ce fac, fac cu dedicaţie şi cu devotament”.
HG Nr. 285 din 04.04.2018 „Cu privire la organizarea odihnei de vară a copiilor şi adolescenţilor în sezonul estival 2018” prescrie că 25% din totalul biletelor în taberele de odihnă şi întremare a sănătăţii vor fi repartizate gratuit următoarelor categorii de copii: rămaşi fără ocrotire părintească; din familii monoparentale; din familii defavorizate; din familii cu 3 şi mai mulţi copii; aflaţi sub tutelă/curatelă; plasaţi în servicii de tip familial; plasaţi în centre de plasament temporar; din familii în care ambii părinţi sânt cu dizabilități; din familii în care ambii părinţi sânt pensionari; copiilor care au obţinut performanţe la studii sau sânt învingători la olimpiadele școlare şi extrașcolare; copiilor solicitanților de azil politic, refugiaților recunoscuți, beneficiarilor de protecție umanitară și ai persoanelor cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid în Republica Moldova, copiilor cu dizabilități și însoțitorii lor; copiilor veteranilor de război.
Restul biletelor vor fi comercializate doritorilor cu vârsta minimă de 7 ani cu 20% din costul biletului.
S. Cernov