Turismul local nu se face cu investiții enorme

Din 26 octombrie, Joachim Sandkuhler din Germania, membru al organizației de voluntari profesioniști Senior Experten Service (SES), se află pentru trei săptămâni la Criuleni, pentru a instrui  tinerii în domeniul dezvoltării afacerilor turistice locale.  În țara sa a fost profesor de engleză și economie,  iar la propunerea guvernului german, a mers în calitate de voluntar în multe țări ale lumii ca să vorbească oamenilor despre oportunitățile pe care le au și le pot valorifica.

DSCN4712

Dacă Filipinele le-a vizitat de nenumărate ori, cu același scop, apoi în țara noastră se află pentru prima dată și este prima țară ex-sovietică pe care o vizitează.  În opinia profesorului Sandkuhler, pentru a dezvolta într-o regiune  un flux turistic stabil, ar fi nevoie de un hotel, restaurant, servicii de transport pasageri, ghid turistic, servicii de traducere, mici fermieri sau ateliere de meșteșugărit,  gata să colaboreze.  Profesorul Sandkuhler (în fotografie) ține un curs de turism în cadrul Centrului de Resurse pentru Tineri UNIT, din Criuleni, în baza unui acord de colaborare între SES şi Consiliul raional Criuleni și a  acceptat să se prezinte cititorilor Est-Curier.

 

-         Stimate Joachim Sandkuhler, care este scopul vizitei dvs la Criuleni, ce ați reușit până acum și ce veți face în următoarele zile?

-        Săptămâna trecută am vorbit participanților la curs despre ce este turismul, cum se poate organiza ruta turistică și ce trebuie să mai învețe, ca să reușească în acest domeniu. Astăzi discutăm tehnici de marketing, care ar permite să vă facă afacerea mai vizibilă, mai atractivă pentru clienți. Sunt diferite tipuri de turism: turismul mare cu companii aeriene, cu zboruri și hotel inclus, și este tursim mic. Aici la voi mai important este să fie dezvoltat turismul local. Am redat schematic, două tipuri de organizare a rutei turistice, ambele pornind de la un hotel. În următoarele zile, participanții la curs vor avea un exercițiu practic – să găsească locuri interesante care ar putea fi puncte de atracție turistică și să constituie un tur din aceste locuri.

-        Ați vizitat unele locuri din orașul Criuleni. Ce oportunități de afaceri credeți că sunt aici?

-        Nu am reușit încă să cunosc tot orașul și împrejurimile, doar puțin. Am observat că sunt unele elemente ale afacerii turistice, dar ele nu sunt marcate și călătorii sau turiștii nu cunosc nimic despre ele. Americanii au un proverb: curiozitatea ucide pisicile. Dacă vedeți o piață pe marginea drumului, ca o pisică, veți vrea să vă uitați ce este acolo, veți cheltui bani. Și dacă piață este ascunsă undeva între case, evident, nu veți merge încolo, nu veți cumpăra nimic. Prin urmare, venitul vine atunci, când marfa este la vedere. În Criuleni sunt multe cafenele, de exemplu, dar nici un indicator de pe drum nu arată, unde se află acestea. Și atunci, călătorul trece prin oraș ca peștele prin apa în care nu este instalată nici o plasă. Dacă nu poți vedea, gusta și atinge produsele, cum poți să le cumperi? Un turist care ar veni în oraș ar avea nevoie de hotel, nu neapărat unul de cinci stele, este suficient să fie câteva familii care oferă camere curate și condiții minime de igienă. E nevoie de un centru de informare turistică, de un ghid cunoscător de limbi străine, de niște persoane care ar putea să vă conducă pe o rută turistică, ca un turist, dacă a ajuns vineri seara în Criuleni, să nu se plictisească în următoarele zile de odihnă, în camerea închiriată.

DSCN4718

-        Concetățenii noștri consideră că un oricare fel de business, inclusiv cel turistic, poate fi dezvoltat doar cu investiții majore, cu bani veniți de undeva din străinătate. Care este opinia Dvs?

-        Visați! Așa nu va lucra! Fiecare își dorește un investitor mare. Dacă e să luăm piața de produse agricole, pentru a o face nu e nevoie de mari investiții. E suficient să se adune 10 persoane care vând ceva în același loc, dar să se vadă de departe. E nevoie de cele mai simple și cele mai ieftine mese. La voi piața lucrează doar de dimineața, dar după ce oamenii ies de la serviciu, nu mai are unde cumpăra. De ce să nu fie o piață care să lucreze seara, de exemplu? La care vineri seara după serviciu poți cumpăra produse pentru 2 -3 zile de odihnă? Nu este nevoie pentru asta de cunoștințe speciale în marketing.

-        Dacă ar fi să reveniți peste cinci ani în orașul Criuleni, ce schimbări ați dori să vedeți aici?

-        În primul rând, aș vrea să văd că fermierii pot supraviețui din vânzările propriilor produse, din munca lor. Este nevoie de o casă care oferă cazare, câteva camere curate pentru oaspeții orașului și reclamă pentru restaurantele și cafenelele care sunt, și care să lucreze inclusiv duminica. Turiștii care călătoresc în week-end ar avea nevoie de mâncare, de toaletă, de apă, și ei ar fi încântați să se odihneacă într-o ogradă tipică pentru locurile acestea, cu terasă și condiții de preparare a unui frigărui.

-        Câți bani este gata să plătească un german pentru un tur de o săptămână în Moldova, ținând cont de prețurile destul de înalte la servicii în țara noastră?

 

-        Eu cred că vreo 300 de euro pe săptămână, dar totul depinde de programul pe care îl propune operatorul de turism. Evident, dacă este turism extremal, este mai scump, dacă persoana vrea condiționer în camera unde este cazat – asta tot costă. Dar operatorul poate negocia cu hotelul ieftinirea condițiilor de cazare din contul măririi numărului de clienți, pe care îi aduce acestuia.

Joachim Sandkuhler va ține cursul până la 14 noiembrie, după care angajații Centrului UNIT vor fi pe post de formatori pentru doritorii, tinerii în special, de a dezvolta servicii turistice în raionul Criuleni.

S. Cernov

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *