Prezenţa fizică sută la sută – cea mai agreată formă de învăţare

Managerii şcolari din r. Criuleni au decis după ce model vor începe şcolile anul şcolar 2020-2021. Potrivit Alei Ungurean, şefa Direcţiei Educaţie Criuleni, după modelul I, cu prezenţa fizică la şcoală a tuturor elevilor, au ales să înveţe 25 de instituţii.

clopotel

Orele vor dura 40 de minute şi recreaţiile – minim 15 minute. Trei instituţii au ales modelul II (gimnaziul Bălăbăneşti, Şcoala Primară Dubăsarii-Vechi şi Liceul Teoretic Dubăsarii Vechi), şi patru instituţii au ales modelul VII, sau învăţarea mixtă ( liceele Criuleni, Mălăieşti, Măgdăceşti şi Scoala Primară Criuleni). Deciziile au survenit ca urmare a analizării numărului de elevi în şcoli şi a suprafeţelor de care dispun pentru studii, aşa încât să se respecte distanţa socială la ore şi alternarea copiilor la recreaţii. Ala Ungurean a menţionat că deciziile respective au fost consultate cu profesroii, părinţii şi elevii. Alternarea recreaţiilor ar însemna ca treapta primară să intre la lecţie la o oră, iar treapta gimnazială – la altă oră, aşa încât elevii să interacţioneze mai puţin între ei la recreaţii.

Modelul II înseamnă instruirea în două schimburi, cu ore a câte 30 de minute şi cu recreaţii de minim 15 min. Dacă în cele două şcoli din Dubăsarii-Vechi se aplică acest model pentru că elevi sunt mulţi, iar unui elev trebuie să-i revină la ore minim 2 m pătraţi de spaţiu, atunci în cazul Gimnaziului Bălăbăneşti, deşi numărul de copii e mai mic, sălile de clasă tot mici sunt, şi ei nu vor putea adopta modelul I, aşa cum au făcut majoritatea gimnaziilor, a explicat Ala Ungurean.

În toate cazurile, indiferent de modelul aplicat, profesorii nu vor trebui să depăşească numărul de ore stabilit conform şarjei didactice, ca să nu fie depăşite sursele financiare disponibile pentru salarizare, a menţionat funcţionara.

Modelul VII – combinarea a două sau mai multe modele, în cazul Şcolii Primare Criuleni, ne informează directoarea, Galina Chirev, ar însemna că picii de cl. I vin la şcoală de dimineaţă, în plină componenţă (clasele sunt anul acesta de 20-22 de elevi şi se poate respecta distanţa fizică în decursul orelor). Privitor la clasele mai mari, acestea ar putea fi împărţite în două, iar grupurile să înveţe pe rând, în schimburi. Obiectele precum arta plastică şi educaţia muzicală ar putea fi on-line. Părinţii elevilor de la Şcoala Primară Criuleni au fost chestionaţi referitor la modelul dorit, şi s-au arătat categoric împotriva învăţării on-line a tuturor obiectelor, a spus Galina Chirev, dar nu este nimic decis definitiv, atâta timp cât ultimul cuvânt aparţine, şi în privinţa modelului de învăţare, organului de reglementare în sănătatea publică, care va analiza condiţiile în şcoli şi corespunderea loc cu modelul ales.

Pentru a asigura o protecţie mai bună antiepidemică, Guvernul planifică să aloce peste 50 mln de lei pentru dotarea instituţiilor de învăţământ din ţară cu dezinfectanţi, dozatoate şi termometre, necesare neadmiterii răspândirii virusului Covid 19. Ministerul Educaţiei a solicitat direcţiilor raionale să evalueze care sunt la moment dotările în sensul acesta şi de ce ar mai avea nevoie. Pentru ca să activeze, şi grădiniţele au nevoie să corespundă unor cerinţe specifice. Pentru dotarea acestora ar putea fi folosite economiile create de pe urma sistării activităţii în ultima jumătate de an.

S. Cernov

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *