Despre bani, drumuri, ploi şi numiri prin dispoziţie, de vorbă cu primarul or. Criuleni, Dumitru Simon

La o sută de zile de la preluarea atribuţiilor de primar în primăria Criuleni, Dumitru Simon constată că are o echipă suficient de pregătită şi că cele mai vizibile şi palpabile realizări criulenenii le vor sesiza în ultimii doi ani din mandatul său.

- La o lună după ce ați intrat în funcție, Criuleniul era plin de zvonuri că primarul se dezice de funcție. Se vehicula precum că ași face-o din cauza stării precare a primăriei.

- Am auzit și eu aceste vorbe, dar eu am fost plecat la copii, o călătorie programată cu șase luni înainte, până a lua decizia de a candida la funcția de primar. Când eram în Spania, mă sunau de aici și mă întrebau dacă mai vin înapoi… Eu, la vârsta mea, fiind convins că nu-mi mut locul de trai, nici prin gând nu mi-a  trecut să renunț. Oamenii m-au ales și eu voi lucra patru ani, îmi voi îndeplini mandatul.  Dacă voi face față, oamenii vor decide să mai candidez o dată sau să plec.

- Cum caracterizați echipa actuală a primăriei?

simoon 2

Dumitru Simon, primarul orasului Criuleni

- E o echipă cu experiență în activitate. În colectiv, ca și în orice familie, sunt și mai conștienți, și mai puțin conștienți, și mai harnici, și mai puțin harnici, dar de la prima întâlnire le-am spus că nu pun problema unei echipe noi, cu alți specilaiști. I-am găsit aici, au practică de lucru, lucrăm mai departe. Dacă se atârnă serios, lucrăm patru ani și ne îndeplinim atribuțiile de funcție, dacă nu, vom face concluzii.

- Care sunt cele mai recente preocupări ale consiliului local?

- Alocarea banilor pentru a face contract cu proiectanţii sistemelor de canalizare, apeduct și iluminare a fost unul dintre subiectele, care s-au discutat la ultima ședință extraordinară a consiliului orășenesc Criuleni. Primul sector, care are șanse să aibă sistem nou de canalizare şi apeduct este strada Ștefan cel Mare – 31 August, partea de jos a oraşului. 

- Vom avea şi un sistem de captare a apelor?

- Nu ne ajung bani pentru asemenea sisteme. Ploaia e ploaie, a plouat şi 20 de ani în urmă, şi o sută de ani în urmă. Dacă se face o baltă pe drum, ce, trebuie să facem sisteme de evacuare a apei? Apa intră în pământ, plouă iar, ce probleme pot fi? Iată pe bulevard – aici sunt probleme. Am decis să facem proiect, inclusiv, pentru evacuarea acestor ape, care se acumulează în depresiunea de lângă Şcoala Primară. Strada Viilor necesită renovare substranțială, să fie ridicat nivelul ei în mijloc, ca să se facă o scurgere spre canalul ce evacuează apa izvoarelor spre Nistru, să fie de la sine o scurgere. În opinia mea, problema apei de pe bulevard începe de la strada Viilor. Chiar să facem strada Viilor și să se scurgă apa în captajul de lângă liceu, spre pârău, când e ploaia puternică apa nu alege să se ducă în stânga sau în dreapta, ea dă pe de-a dreptul, se revarsă peste bordură și vine la vale, ajungând astfel pe bulevard.  Cum n-ai da, apă pe bulevard o să ajungă.

- Reiese că acest sistem de captare ar trebui să înceapă chiar de la intersecţia străzii cu scări şi Viilor, ca să aducem apa la captajul din văgăună?

- Apa vine din mai multe părţi şi se acumulează în depresiunea de lângă Şcoala Primară. Acolo va fi instalată şi pompa asta de care vorbim. Am examinat posibilitatea să facem o scurgere naturală prin ţevi, de pe bulevard spre acelaşi canal, dar pe lângă Centrul de Sănătate Publică ar fi trebuit să săpăm până la patru metri adâncime, ca să fie scurgere, și riscăm să ieşim mai jos decât nivelul pârăului. Şi normele de proiectare nu permit instalarea unor asemenea țevi mai adânc decât la trei metri. De aceea am convenit la varianta pe care am adus-o la cunoștință consilierilor. Problema inundării bulevardului e actuală de 2-3 ori pe an, când sunt multe precipitații. Atunci e problema. Dacă e să reparăm bulevardul şi să vină o ploaie, care să aducă nămol pe vreo 100 de metri, nu e treabă bună. Dacă se va ridica nivelul trotuarului, mai înalt decât partea cu peluză, apa va inunda subsolurile Şcolii Primare. Sunt ani de zile de când se vorbeşte de chestia asta și nimeni nu s-a apucat să o rezolve. Cum încercăm să facem ceva, apar diferite opinii: că nu trebuia să facem aici, că trebuia în altă parte, că nu trebuie cu pompă, că trebuie așa sau altfel. Am studiat câteva variante, adică nu doar eu – eu sunt economist, dar am consultat ingineri, care au făcut nu doar un proiect la viaţa lor. Am chemat la faţa locului un specialist cu experienţă de 40 de ani de la Institutul de Proiectări “Iprocom” și el a mers pe jos, dintr-un capăt în altul, cu harta topografică în mâini și a spus care este varianta cea mai sigura.

- Limitatoarele de viteză de pe strada Viilor sunt făcute autorizat? Credeţi că ele trebuie semnalizate corespunzător? Dvs sunteți șofer. Vă deranjează aceste denivelări?

- Nu ştiu, nu am treabă cu ele. Mi se pare că au fost făcute pe timpul primarului Paladi, dar mă deranjează. De atâta şi nu mai facem alte denivelări, pentru că nu avem bani pentru semne rutiere. Noi am calculat, ca să facem semnalizarea şi limitatoare de viteză  la intersecția Biruința cu Ștefan cel Mare, cu denivelare, cu semn mai la deal de limitare a vitezei, e nevoie de cca 40 mii lei, pe care nu-i avem acum. Un semn costă 1500 de lei, plus tot atâta pentru instalare. Deci, două semne sunt 6 mii de lei. Denivelarea costă cam 8 mii de lei. Dar ne pare că rezolvăm o problemă, în schimb putem crea alte probleme cu aceste lucrări.

- Pregătindu-mă de interviu, am revăzut înregistrarea dezbaterilor electorale la care ați fost și dumneavoastră participant și am revăzut răspunsul la întrebarea “Ce veți face în primele 100 de zile de mandate”. Dvs ați punctat trei sarcini: să faceți cunoștință cu lucrurile bune făcute în primărie, să faceți analiza tuturor propunerilor, făcute de alegători și să le includeți într-un plan strategic de dezvltare a primăriei Criuleni, în baza căruia să atrageţi investiții în primărie. În  2016, ce puncte din acest plan vor fi duse la bun sfîrșit? 

- Strategia este elaborată de USAID, avem planul de acțiuni pentru 2016 în baza acestui plan şi reieşind din problemele concrete. Acțiunile incluse în plan sunt aceleaşi promisiuni din programele electorale ale candidaţilor, au un cost estimat la 35 de mln de lei. Planul de acţiuni a fost aprobat la şedinţa din 25 septembrie, cu mici modificări propuse de consilieri. Cele mai multe realizări se vor vedea în anii 2017-2018, pentru că anume în acești ani vom reuși să venim cu volume mari în reabilitarea canalizării și apeductului – cea mai mare parte din costuri. În 2016 avem de gând să reparăm grădinița “Mesteacănul”, care din 1978 nu a fost reparată integral serios, doar anumite intervenții nesubstanțiale (acoperișul, grupele). Avem un deviz de cheltuieli de 3 mln 200 mii de lei, începând cu acoperișul și până la reparația în grupe, cu schimbarea ușilor și ferestrelor. Dacă găsim un fond, care va finanța proiectul respectiv în întregime, atunci vom putea repara 2-3 grupe adăugător. Dacă vom găsi bani pe părți, pentru sezonul următor vom face cel puțin încă o grupă ca să putem iunstituționaliza copii de vârsta 2-2,5 ani pentru că asta ne-o cer cetățenii. Datele statistice arată o ușoară creștere a numărului de copii născuți în Criuleni în ultimii ani. Ne dorim grădiniţa “Mesteacănul” să fie reparată la standardele zilei de azi, cu izolarea termică a pereţilor, cu reparaţii în grupe, să fie o grădiniţă-model. La moment, ne-am adresat cu cerere de finanţare la PNUD şi la FISM, am solicitat Cancelariei de Stat să ne includă în lista potenţialilor beneficiari din Fondul de Investiţii. Aşteptăm şi sperăm să izbutim în anul viitor să facem acest lucru. În planul nostru am mai fixat reabilitarea fântânilor şi izvoarelor publice – 3 fântâni în Ohrincea, una în Zolonceni şi 5 fântâni în Criuleni. În patru ani credem că vom repara 35-40 fântâni şi izvoare. Chiar acum la Ohrincea se amenajează un izvor, lucrări finanţate parţial de consiliul local în colaborare cu localnicii şi contribuţia unui agent economic.

- Pentru ce acţiuni credeţi că ar fi bine să se mobilizeze cetăţenii şi care ar fi contribuţia primăriei în aceste acţiuni?

- Primul şi cel mai important lucru cred că trebuie să facem curăţenie în jurul caselor noastre. Cu asta am început mandatul de primar – am mobilizat oamenii la curăţenie în jurul clădirii primăriei. Îmi pare rău că am avut vreo 15-20 de ani în urmă o practică de a face regulat zile sanitare şi oraşul arăta mai bine şi acum nu mai doresc orăşenii să facă ordine. Dar vom insista şi le vom spune cetăţenilor că e bine să revenim la acele practici. Primăria poate contribui la ţinerea sub un control strict a activităţii întreprinderii municipale “Comunservice”, ca ei să îmbunătăţească calitatea serviciilor prestate, inslusiv, salubrizarea. Asta ar însemna că dacă agentul economic a făcut curăţenie lângă întreprinderea lor, grămezile de gunoi să nu stea zile întregi, ci să fie evacuate. La şedinţa Consiliului am introdus şi modificări în regulamentul cu privire la salubrizarea în primăriea Criuleni şi am stipulat sarcinile concrete ale întreprinderii “Comunservice”. Ne obligăm să monitorizăm strict activitatea întreprinderii. În planul de acţiuni am planificat să reabilităm trotuarele. Avem lucrări de 1 mln de lei pentru patru ani de zile, pentru cele mai deteriorate porţiuni şi pentru curţile blocurilor. Am planificat şi reabilitarea drumurilor de acces, inclusiv spre blocurile de locuit, să mai facem terenuri pentru copii.

- Acest million de lei preconizat, pentru trotuare, va pleca din Criuleni?

- Nu ştim încă, deşi avem o idée să facem fie în cadrul “Comunservice” o secţie specializată în producerea şi construirea pavajului, ori să fondăm o altă întreprindere municipală separată, care să se ocupe de acest segment important. Vedem cum vom face, pentru că chiar dacă şi ai propria întreprindere, nu poţi evita procedura de achiziţii publice, licitaţii cu oferte, şi atunci pot câştiga aceste concursuri oricare agenţi economici. Ne dorim să avem locuri de muncă pentru orăşenii noştri, să achite impozite în bugetul nostru. Realizarea ideii depinde de soldul primăriei la finele anului, pentru că utilajul necesită cheltuieli.

- Curtea de Conturi a publicat raportul privind gestionarea banilor publici în raionul Criuleni în anul 2014. Primăria Criuleni a fost vizată de multe ori în acest raport, inclusiv activitatea fostului primar. Cunoaşteţi dacă este intentată vreo cauză penală sau administrativă în baza acestui raport, v-a informat vreo autoritate despre faptul că s-a autosesizat din acest raport?

- După câte ştiu, nu este, cu toate că cele descrise în raport au avut loc în 2014 şi termenul de prescripţie n-a expirat. De când sunt în funcţie, nu m-a contactat nimeni să-mi ceară vreo informaţie, reflectată în raport sau să mă informeze despre ceva, nici Procuratura, nici un alt organ de drept. Eu, în calitate de primar, sunt obligat să coordonez întocmirea unui plan de acţiuni pentru a înlătura neajunsurile şi abaterile de la legislaţie, menţionate în raport. Lucrul este pornit, specialiştii sunt informaţi, se lucrează asupra unui plan de acţiuni în care se va indica termenul concret de îndeplinire a prescripţiilor auditului. Dar lucrul acesta nu se face pentru ca să raportăm că am întreprins ceva, ci pentru ca să nu comitem de azi încolo încălcări.

- Care este soarta garajelor din spatele primăriei? Ele aparţin primăriei?

- Da, aparţin primăriei. Examinăm posibilitatea să le dăm în arendă cetăţenilor, pentru că sunt în apropierea de blocurile locative. Ele trebuie reparate şi apoi pot fi folosite. Şi de la Consiliul Raional a venit o solicitare pentru a arenda şase compartimente, dar acest lucru se va face déjà anul viitor.

- ÎM “Comunservice” are un şef nou?

- Da, Mihail Dandara a fost angajat prin dispoziţia primarului şi prezentat colectivului.

- De ce nu a fost anunţat un concurs pentru funcţie cu prezentarea de către candidaţi a unui plan de dezvoltare a întreprinderii pentru următorii ani, cu cererea să preznite dovadă că posedă cunoştinţe de management?

 -        Legea 436 permite angajarea şefului întreprinderii municipale prin dispoziţia primarului. Dumnealui are studiile de mecanic, a activat în această întreprindere şi am mai tras cu urechea şi la părerea colectivului. Vom vedea cum va face faţă. Până la următoarea şedinţă a consiliului dumnealui are sarcina să elaboreze un plan de activitate al întreprinderii şi, apropos, la următoarea şedinţă vom aproba şi organigrama modicifată a primăriei.

- Spuneaţi recent că bani pentru drumuri în acest an primăria Criuleni nu va mai avea. Din alte informaţii publice am înţeles, că drumul făcut anul trecut – Alexandru cel Bun – a fost achitat din banii alocaţi din fondul rutier în 2015. Ce şanse avem la acest capitol?

 - Plombarea gropilor pe 31 August şi pe str. Orheiului ne-a costat 112 mii de lei, sumă pe care încă n-am achitat-o. Cred că Consiliul raional nu ne va da nici un ban din fondul rutier, chiar dacă oraşul este şi centru raional, şi de drumurile acestuia se folosesc nu doar locuitorii din primărie. Avem zilnic sute de cetăţeni şi zeci de maşini care se folosesc de aceste drumuri, e nevoie ca angajaţii noştri să strângă gunoi nu doar din urma criulenenilor… De aceea sunt convins că aleşii locali raionali ar trebui să aloce mai mulţi bani pentru aceste drumuri. Eu cred că veniturile pe care le achită criulenenii sub formă de taxe locale şi taxe de stat trebuie să rămână 100% în oraş. Aceste propuneri le-am înaintat pentru examinare la Congresul Aleşilor Locali din Moldova (CALM), iar această organizaţie urmează să le înainteze Guvernului. Sunt cerinţele mai multor primari, este o sursă sigură de venit în primărie. La fel, cerem 100 % din impozitul rutier să rămână în primăria unde este înregistrat transportul. Alte impozite, pe care le vor cere primăriile de la Guvern, sunt cele pe venit din impozitele salariaţilor care locuiesc în oraşul nostru, dar lucrează în alte localităţi. Credem că e justificat să avem aceste impozite în primărie, şi suma, conform unor calcule prealabile, în primăria Criuleni, ajunge la jumătate de million de lei anual. Cu aceşti bani, cred că s-ar putea să realizăm ceva. Dar aceste lucruri nu se hotărăsc, din păcate, la consliul local, vom vedea cum va răspunde Guvernul.

Pentru conformitate, Svetlana Cernov

 

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *