A avut loc şedinţa consiliului raional Criuleni

Cu 34 de subiecte pe ordinea de zi, şedinţa ordinară a Consiliului Raional Criuleni s-a convocat pe data de 5 iunie.

2

Conform regulilor dictate de Comisia Naţională Extraordinară de Sănătate Publică, în sală urmau să se adune nu mai mult de 50 de persoane, echipate cu mijloace de protecţie individuală, aşa că cei care au fost peste această cifră a trebuit să ocupe câteva scaune pregătite pe hol. Locurile le-au revenit vice-preşedinţilor de raion şi şefilor de secţii şi direcţii, care, la necesitate, erau invitaţi la tribună să răspundă la întrebările consilierilor. Şedinţa s-a desfăşurat în prezenţa a 31 de consilieri, celelalte locuri fiind ocupate de primari şi funcţionari.

Ziua a început cu o declaraţie

După ce consilierul Aureliu Borş şi-a ocupat locul în fotoliul de preşedinte al şedinţei, consilierul Serghei Ianenco, care a fost ales pe listele Partidului Politic Şor, a anunţat că nu mai face parte din acesta şi că “se declară neafiliat politic”. Serghei Ianenco este la al doilea mandat de consilier raional, primul fiind câştigat de el pe listele “Partidului Nostru” condus de Renato Usatâi, actualul primar de Bălţi. O parte din consilieri au aplaudat declaraţia lui Ianenco.

Următoarea declaraţie sau propunere referitoare la ordinea de zi a venit de la fracţiunea Blocul Acum. Mihail Colesnicenco a fost împuternicit să propună amânarea spre examinare la următoarea şedinţă, a patru proiecte „cu iz politic, patru proiecte de decizie foarte complicate, pe care va fi foarte dificil de luat decizii… //… ca să nu transformăm în haos şedinţa de astăzi”. Cele patru proiecte, cu nrr.29-31 vizau propunerea opoziţiei din consiliu de a demite actualii vice-preşedinţi ai raionului şi a numi alţii, precum şi aprobarea dispoziţiilor preşedintelui raionului prin care au fost numiţi în funcţie, în urma concursurilor, şefii de direcţie finanţe şi educaţie. Pusă la vot ordinea de zi cu 34 de întrebări a acumulat 18 voturi, secretarul consiliului, Diana Rusu, însă, a insistat să se mai voteze o dată, după cum s-a exprimat, „pentru claritate”, şi anume ordinea de zi iniţială, după care cea cu propunerile dlui Colesnicenco. Deja consilierii s-au mai dumerit, şi pusă la vor a doua oară, ordinea de zi cu 34 de întrebări a acumulat 9 voturi, iar cea minus patru proiecte – 20 de voturi.

Consilierul PLDM Ghenadie Cazacu a încercat să-şi convingă colegii să nu exludă cele patru subiecte: „Întrebarea despre demiterea vice-preşedinţilor o să fie ridicată la fiecare şedinţă. Trebuie să decidem odată: ori îi lăsăm, ori îi demitem”. Colegul său, Victor Cojocaru, a spus că ar fi bine să fie „întărite persoanele responsabile la direcţii, pentru că aşa prevede legea: să aprobăm doar dispoziţia preşedintelui”. Propunerile celor doi, însă, au fost ignorate.

Bani – puţini, discuţii şi nedumeriri – multe

Consilierii au avut de alocat din soldul bugetului, conform proiectului deciziei, 6 919 121 lei.

5

Alocările au fost discutate şi în comisii, şi în consultări publice, şi în plenul şedinţei. Ulterior, s-a pomenit că acestea au fost mai întâi stabilite la şedinţa comună a preşedintelui raionului cu şefii fracţiunilor. Chiar şi aşa, la şedinţă, nemulţumirile au curs din toate părţile, mai cu seamă din partea primarilor. Dacă în privinţa componentei şcolare (iniţial – 4 403 952 lei, în decizia finală – 4 747 149 lei) consilierii au fost de părere unanimă că aceşti bani trebuie să fie alocaţi şi valorificaţi ca să nu aibă soarta economiilor făcute în anul 2019 (au fost retrase de pe conturi ca neutilizate cca 5 mln lei, bani „pierduţi”, în exprimarea preşedintelui), atunci în privinţa soldului părerile s-au împărţit. Până la decizia finală, consilierii au tot inclus sume din diferite demersuri, aşa că soldul distribuit a ajuns la 7 006421 lei.

Discuţii a stârmit, de exemplu, alocarea banilor – 500 de mii de lei – pentru continuarea construcţiei Oficilului Medicilor de Familie (OMF) Izbişte, şi la şedinţa comisiei buget şi finanţe, şi la şedinţa consiliului raional, şi la consultările publice a proiectelor de decizie. Voci din rândul consilierilor PPDA spuneau că suma cerută de primăria Izbişte ar fi prea mare pentru un anumit volum de construcţii (tâmplării şi acoperiş). Membra comisiei de specialitate, Valentina Lupan, a lansat ideea că ar trebui alocaţi exact atâţia bani, cât ar fi fost suficienţi pentru instalarea tâmplăriei din PVC la construcţia cu două etaje, şi pentru acoperiş – 300 de mii, nu jumătate de milion. Contrar opiniilor consilierilor, specialistul în construcţii, Ivan Lungu, a explicat că de la OMF Izbişte nu e cazul să mai fie redusă suma, că şi aceasta e mică. Iurie Andriuţa, preşedintele comisiei buget şi finanţe, coleg de partid cu primarul din Izbişte (PDM), care a formulat demersul către consiliu, a explicat colegilor săi din comisie, că este la curent cu toate detaliile acestui proiect, început pe când era preşedinte: „Izbişte este unicul sat în care noi nu avem OMF. Avem mai rele sau mai bune, dar aici… Am încercat pe timpuri să-i conving să fie la Cruglic un oficiu pentru două sate, dar nu eram noi moldoveni, dacă nu eram cu rânza mare! La ei se poate de făcut multe lucruri împreună. De exemplu, o sală sportivă la Cruglic este neterminată, am propus să o facă împreună pentru două sate. Pe teritoriul s. Izbişte se poate de făcut stadion, la fel, pentru două sate, dar aşa e la noi lumea! Referitor la OMF, acestea sunt ale consiliului raional”.

3

La şedinţă, primarul Izbiştei, Ion Plămădeală, a izbucnit întrun discurs apăsat, cu multe semne de exclamare: „Unii consilieri nu inteleg că spectrul medicină este responsabilitatea dvs.! Eu ajut doar! Eu am făcut proiectul, am adus 2 mln 200 în ajutorul consiliului raional, 1 mln 700 a valorificat primăria cum a ştiut. E serviciul dvs, ce faceti probleme din 500 de mii? Luaţi OMF de la pimăria Izbişte şi am să solicit şi eu pentru altceva, cum fac alţi colegi de ai mei, nu pentru medicină! Care primărie achită arendă pentru sediul unui OMF?! Mai este în raion vreo una? NU găsiţi! Nu vă ascundeţi după paravanul consultărilor publice! Achitaţi toată suma, era să zic, dacă veneam la consultări publice, sau venea un grup de cetăţeni! Era să achitaţi!?”

Până la urmă, suma s-a regăsit în decizia finală. Tot acolo a fost inclusă şi contribuţia consiliului de 500 de mii de lei la proiectul de construcţie a grădiniţei din Măgdăceşti, un proiect de peste 10 mln de lei, co-finanţat de primăria Mioveni, România, şi o cotribuţie de 500 mii lei pentru construcţia blocului nou al Gimnaziului din Paşcani (ultima – condiţionată de alocarea de către primăria Paşcani a sumei de 2 mln lei pentru lucrări, din propriile surse).

Primarii cer iarăşi criterii clare pentru alocarea banilor

O altă sumă inclusă în alocări care a stârnit dezbateri, a fost cea de 760000 lei, destinată Secţiei Cultură şi Turism pentru procurarea fotoliilor noi şi instalarea acestora în sala de spectacole a centrului raional de Cultură şi Tineret „G.Sârbu” din or. Criuleni Preşedintele comisiei buget, Iurie Andriuţă, a anunţat că membrii comisiei au avizat alocarea pozitiv, dar decid consilierii. Olga Simon, şefa direcţiei finanţe, explica că suma dată este din soldul neutilizat al institutiei, că nu au făcut altceva nimic, doar ca să economisească aceşti bani în 2019, pe care i-ar fi economisit şi adunat pe parcursul a doi ani. În şedinţa plenară, însă, părerile aleşilor s-au împărţit, fiind influenţate şi de nemulţumirea altor primari, demersurile cărora au fost lăsate fără răspuns.

1

Primarul de la Măşcăuţi Valeriu Carţîn, a spus că în anul curent puţine spectacole se vor petrece, de aceea propune divizarea acestei sume şi alocarea banilor satului Măşcăuţi pentru proiectarea gazificării şi gazificarea casei de cultură din satul pe care-l conduce, pentru că angajaţii lucrează doar 6 luni din cauză că nu au condiţii de muncă. Vitalie Casian a fost de părerea că soldul nu este al instituţiei, dar al consiliului raional, care decide ce să facă cu acesti bani.

„La alocarea surselor pentru primării trebuie să fie nişte criterii. Niciodată pentru Dubăsarii Vechi nu s-a alocat nici un leu pur şi simplu, ci doar drept contribuţie la proiecte, sau pentru drumurile care sunt ale consiliului raional. Avem şi noi cea mai mare casă de cultură, cea mai urâtă primărie pe exterior, o grămadă de probleme, dar unde-s criteriile? Eu nu vreau să merg contra colegilor mei primari, dar ce să fac? Şi eu am nevoie de bani, dar nu îndrăznesc, pentru că ştiu situaţia, că ne-a spus domnul preşedinte că nu-s bani şi nici n-am îndrăznit să scriu demersuri. Ori dăm la toţi după criterii, ori nu dăm nimănui” – şi-a spus Vitalie Casian păsul.

În replică primarilor şi consilierilor, Pavel Spînu, preşedintele raionului, a explicat că 760 mii lei au fost alocaţi anul trecut, doar că suma n-a fost utilzată. Pân la urmă, dânsul tot a fost de părerea să nu se cheltuie aceşti bani: „pentru că nu vom fi înţeleşi corect, dar vă spun, casa de cultură din Criuleni trebuie să fie foarte bună, să ne reprezinte raionul, la fel ca şi cele din Maşcăuţi şi Dubăsarii-Vechi. Este o problemă: consiliul raional nu poate suporta cheltuielile acestea. Dacă ar fi să alocăm cât trebuie, acum, am da soldul pe cinci ani înainte! Nu e corect să votăm ceva, fără a avea bază financiară” – a conchis Spînu.

4

Secţia Cultură şi Turism, căreia îi era destinată cheltuiala, nu a prezentat explicaţii în plen, că nu a solicitat nimeni. Contactată de Est-Curier, Valentina Bobeico, şefa subdiviziunii, a spus că fotoliile pe care intenţionau să le schimbe au 40 de ani. O parte din ele prezintă chiar pericol pentru spectatori. Suma dată a fost economisită pe parcursul a doi ani, dar şi ea e mică, şi ar putea ajunge doar pentru a procura fotoliile, nu şi pentru demontarea celor vechi (sunt cămine culturale care le vor pentru ei) şi montarea altora, noi. Există riscul că după demontarea fotoliilor, să se descopere probleme cu podeaua, pe alocuri, aşa că secţia se va vedea nevoită să mai solicite bani, nu doar suma nealocată. Dar dacă consilierii au decis aşa, conformarea este unica cale, a menţionat Bobeico, cu speranţa că lumea va reveni curând în sălile de concerte.

S. Cernov

Imagini de la şedinţă

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *