Asistenţa Parentală Profesionistă – alternativa de mâine a internatelor

“Toate drumurile duc spre casă, nu însă şi pentru copiii orfani sau lipsiţi de grija părintească” – aşa îşi începea raportul de activitate Violeta Savin, asistenta care gestionează Serviciul Asistenţă Parentală Profesionistă (în continuare – APP), din cadrul Direcţiei ASPF Criuleni.

Din acelaşi raport aflăm că în raionul Criuleni sunt angajaţi 12 asistenţi parentali profesionişti şi sunt plasaţi 14 copii. Din ei, 6 asistenţi parentali profesionişti au fost recrutaţi în anul 2014, în familiile lor fiind plasaţi 5 copii.

Despre condiţiile pe care trebuie să le întrunească un părinte profesionist şi de ce este nevoie de acest serviciu, discutăm cu Violeta Savin (în fotografie), asistent social în serviciul Asistenţă Parentală Profesionistă.

Violeta Savin

- Stimată Violeta Savin, din ce an funcţiuonează serviciul APP şi care sunt perspectivele şi rolul acestui serviciu în sistemul de protecţie a copilului aflat în dificultate?

- În raionul Criuleni Serviciul APP a fost instituit în anul 2008 şi a început cu patru asistenţi parentali. La moment avem 12 asistenţi parentali profesionişti activitatea cărora se încadrează în serviciul asistenţă socială comunitară. Avem şi trei solicitanţi, care în timpul apropiat vor fi angajaţi. Când vor fi 15 asistenţi parentali, serviciul va avea un manager şi încă un asistent angajat. E nevoie de această restructurare pentru a oferi cetăţenilor un serviciu calitativ, care cere implicare, inclusiv sufletească. Faptul că în 2015 serviciul APP din raionul Criuleni este acreditat, fiind evaluat cu 88% performanţă, comparativ cu alte raioane care nu au luat nici un punct, vorbeşte despre munca enormă depusă până acum pentru a conforma serviciul la standardele naţionale de funcţionare.

 - Care sunt condiţiile pe care trebuie să le întrunească un asistent parental şi ce oferă statul în schimbul deciziei de a lua în familie un copil abandonat de părinţii biologici?

- Un asistent parental trebuie să întrunească mai multe calităţi. Noi evaluăm asistentul parental pe parcursul a minim 90 de zile, după care candidatura acestuia trebuie să fie aprobată de comisia pentru protecţia copilului. Candidaţii trebuie să prezinte un dosar cu acte confirmative, cum ar fi cazier juridic, control medical la toţi medicii şi specialiştii, caracteristice de la locul de muncă, de la primărie, dar şi să treacă 50 de ore de instruire. Pe parcursul evaluării specialiştii DASPF întreprind 8 vizite la domiciliu. Fiecare membru din familia respectivă trebuie să fie de acord să ia în plasament un copil, chiar şi copiii solicitantului, dacă au 10 ani şi mai mult. În timpul vizitelor colectăm informaţia, pe care ulterior o prezentăm comisiei. În raportul cu privire la solicitant este relevant absolut orice detaliu: viaţa asistentului parental, începând din copilăria lui şi până la relaţiile cu potenţialul copil, care va fi plasat în familia dată. Plus la asta, discutăm cu două persoane de referinţă, pe care ni le indică solicitantul, de la care la fel obţinem informaţii despre viitorul asistent parental. Solicitanţii îndeplinesc şi anchete, referitor la metodele de educare pe care le adoptă în familie. Prin aceste vizite tindem să descoperim cât mai mult personalitatea viitorului asistent parental. Nu oricine poate deveni asistent parental. Solicitantul trebuie să fie mărinimos, să iubească copiii, să nu fie prioritar salariul. Noi considerăm prioritară capacitatea de a creşte un copi cu nevoi speciale, care de fapt este şi scopul serviciul. Un alt scop al selecţiei atât de riguroase este şi capacitatea viitorilor părinţi profesionişti de a colabora cu familia biologică a copilului, cu scopul reintegrării copilului în familie, pentru că asistenţa parentală oferă plasament pe o perioadă determinată de timp, nu este un plasament de lungă durată. În cazul în care copilul nu are rude sau părinţii sunt decăzuţi din drepturi, şi copilul nu poate fi plasat în altă parte, el poate rămâne în familia asistenţilor parentali până la vârsta de 18 ani, dacă asistentul parental este de acord. De regulă, însă, primul contract cu asistentul parental profesioinst se încheie pe o perioadă determinată, o jumătate de an sau un an.  Statul oferă asistenţilor parentali profesionişti salariu, deşi nu punem accent pe remunerare, nu ne dorim să facem un interes bănesc din partea solicitantului. Salariul depinde de studiile asistentului parental. Când se plasează copilul, familia primeşte o alocaţie unică în valoare de 3 mii de lei pentru copil şi încă 3 mii de lei anual, plus îndemnizaţia zilnică pentru copil în valoare de 27 lei 70 de bani. O familie poate lua unul, doi sau trei copii, dacă sunt fraţi. În regulament nu este condiţie obligatorie ca asistentul să nu fie pensionar, să nu aibă grad de dizabilitate sau ca familia să fie deplină sau să aibă şi copii biologici.

- Au fost cazuri când aţi evaluat familia pe parcursul a 90 de zile, după care a a fost respinsă?

- Nu avem nici un asemenea caz în practica noastră, pentru că avem puţini solicitanţi şi li se informează foarte temeinic până a veni la prima audiere. Pentru solicitanţi acesta este un pas foarte important. În Chişinău solicitanţi sunt mai mulţi şi, respectiv, multora li se refuză, din anumite criterii.

 -  Vorbiţi-ne, puţin, despre actualii părinţi profesionişti, care sunt angajaţi de către direcţie.

………

(Citiţi continuarea interviului – în ediţia print a ziarului, din 27 martie 2015). 

Interviu realizat  de Svetlana Cernov

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *