Producătorii criuleneni, remarcaţi la “Fabricat în Moldova”

Expoziţia producătorilor din raionul Criuleni la cea de-a XV-a ediţie a târgului “Fabricat în Moldova”, a fost amplasată chiar la intrarea în pavilionul nr. 2. Sâmbătă, 6 februarie, numeroşi vizitatori au profitat de ziua lor liberă şi au mers, cel puţin să se informeze, dacă nu să cumpere, or, varietatea întreprinderilor a fost remarcabilă.

Criulenenii au expus produse create de meşterii populari Victor Pelin şi Natalia Cangea şi de 16 firme locale, care activează în domeniul confecţiilor, produselor de panificaţie, mezelurilor, bomboanelor, agriculturii, apiculturii, serviciilor, etc.

De numeroşi vizitatori s-au bucurat standurile SA “Prestări Servicii”, specializată în confecţii. «Am prezentat de data aceasta o colecţie de haine pentru tineri, cu elemente din portul popular tradiţional, şi costume populare pentru copii. Expoziţia a fost cu succes pentru noi. Am încheiat câteva contracte de colaborare cu case de cultură, s-au conturat alte intenţii de colaborare. Putem spune că a fost o expoziţie cu rezultate”, a spus Maria Golovatinschi, directoarea întreprinderii.

DSCN5205

Numeroşi vizitatori şi cumpărători au făcut coadă la  produsele unei companii, ce produce bomboane prin metoda glazurării fructelor, care-şi desfăşoară activitatea la Porumbeni, Criuleni, unde întreprinderea a creat cca 30 locuri de muncă.

“Ne propunem să dezvoltăm brandul cu denumirea “Te Ador”. Pentru noi e importantă orice ieşire, de aceea scopul nostru e să căpătăm mai mulţi clienţi, să ne cunoască oameniii, pentru că activăm abia de un an de zile. Faptul că spaţiul a fost achitat de autorităţi, este un ajutor mare pentru noi. Sunt de baştină din Hârtopul Mare, lumea mă cunoaşte Dina Roşca, de aceea am ales să ne lansăm în raionul Criuleni. Afacerea merge când nucleul ei este familia. Nu înzadar am lansat şi bomboane cu denumirea “Nucleo” – a spus Dina Marfescu, managerul întreprinderii.

DSCN5212

Faptul că sunt remarcaţi de cumpărători, spune Dina Marfescu, se datorează gustului produselor: “Producem bomboane pe bază de fructe, miere de albini, nuci diferite, învelite în grazură naturală de ciocolată, bazată pe untul de cacao şi cacao praf. Nu utilizăm coloranţi, conservanţi gustativi şi credem că anume acest aspect – gustul, este apreciat de cumpărător. Ne străduim să facem un produs de calitate, am reuşit să plasăm produsele noastre şi în reţele», adaugă antreprenoarea.

La expoziţie un spaţiu aparte a fost rezervat meşteriţei populare Natalia Cangea, datorită colecţiei sale numeroase de sculpturi din fân, care sunt de mărime naturală, păpuşi din fibre vegetale de dimensiuni mari şi păpuşi mici, numite “apărărtoare”. Meşteriţa spune că în acest an expoziţia este mai vizitată decât la alte ediţii, chiar din prima zi. Atracţia copiilor sunt figurinele care reprezintă animale. “Părinţii se opresc şi le explică copiilor, ce fel de animal este, că sunt orăşeni şi, iată, au de învăţat ceva nou despre lumea animală, din colecţia realizată de mine”, spune Natalia Cangea.

DSCN5216

În pavilionul nr.1, împreună cu reţeaua de incubatoare de afaceri, promovată de Organizaţia pentru Dezvoltare a Întreprinderilor Mici şi Mijlocii, găsim grupul de tineri criuleneni, care şi-au propus să lanseze un brand autohton de jeans. Dumitru Guzun, iniţiatorul şi managerul afacerii, explică afilierea la ODIMM prin faptul, că a fost beneficairul cursurilor de instruire în domeniul antreprenorial organizate de ei. De un an de zile şi-a deschis afacerea, iar de jumătate de an coase haine în atelierul din Criuleni. După un an de activitate, Dumitru afirmă că este foarte greu să lansezi o producere în Moldova, e nevoie de foarte multe documente şi acte permisive, care costă bani. Tânărul antreprenor n-a recurs la credite, a investit, însă, banii câştigaţi peste hotare şi salariul membrilor familiei sale. Echipa afacerii este, deocamdată, din 7 oameni. Patru cusătorese coase după modelele elaborate de criuleneanca Xenia Braguţa, care este designerul întreprinderii. Dumitru Guzun (în fotografia din dreapta) spune că tinde să coase haine din stofă calitativă, din care coase şi firme cu renume mondial în producerea pantalonilor jeans. Accentul se pune pe calitatea lucrului, pe preţul accesibil. “Expoziţia este foarte bună, am vândut mult, vizitatorii se arată bucuroşi că şi la noi de produc blugi, se bucură de popularitate modelele pentru copii, inclusiv rochiţele şi genţile, pe care încercăm să le lansăm. Concurenţa este foarte mare şi acerbă, suntem în condiţii inegale cu producătorii din China, de exemplu, de aceea doar prin calitate putem căpăta loialitatea clienţilor”.

DSCN5232

Dumitru Guzun şi partenerul său de afaceri.

“Raionul Criuleni a fost apreciat cu locul I, în rândul celor 14 consilii raionale, câte şi-au vernisat standurile. Premiile vor fi înmânate în iunie, când va fi apreciat şi câştigătorul concursului “Marca comercială a anului”. Am fost apreciaţi pentru varietatea de întreprinderi şi produse prezentate, pentru faptul că producătorii noştri reuşesc să pună pe piaţă produs finit, nu doar materie primă. Spaţiul comercial nu a fost achitat din bugetul raionului, ci pus gratuit la dispoziţie producătorilor în urma unui acord de parteneriat dintre Camera de Comerţ şi Industrie, organizatoarea evenimentului, şi Consiliul raional Criuleni.  Trebuie să menţionez că am fi dorit să participe mai mulţi producători, dar nu se lasă uşor convinşi s-o facă. După ce văd care este efectul, ne sună şi ne mulţumesc, pentru că promovarea înseamnă mult. Ne propunem să creăm condiţii pentru participarea producătorilor noştri la “RomExpo”, târg care va avea loc în toamnă, la Bucureşti. Bineînţeles, am prezentat şi produsul nostru cultural – colectivele artistice din Criuleni au înfrumuseţat deschiderea târgului”, – a spus vice-preşedintele raionului, responsabil de dezvoltare economică, Dionisie Urîtu.    

Svetlana Cernov 

În imagini: standurile producătorilor criuleneni, înconjurate de vizitatori

Comments

comments

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *